Kierowcy z Ukrainy, którzy przyjechali do Polski uciekając przed wojną nie muszą wymieniać prawa jazdy na dotychczasowych zasadach. Odstępstwa od dotychczasowych zasad będą także dotyczyły kierowców zawodowych – chodzi m.in. o ważność świadectw kierowcy.
Sejm 23 marca przyjął ustawę o szczególnych regulacjach w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy. Ustawa wprowadza czasowe odstępstwa od części dotychczasowych zasad w transporcie kolejowym i drogowym. Odnosi się także do uprawnień dla marynarzy.
Zgodni z przyjętymi przepisami kierowcy, którzy przyjechali z Ukrainy do Polski po rozpoczęciu wojny mogą – do końca tego roku – korzystać z dokumentów uprawniających do prowadzenia pojazdu wydanych na Ukrainie bez konieczności ich wymiany. Czasowo zrezygnowano z obowiązku wymiany dokumentu w ciągu 6 miesięcy od uzyskania prawa stałego pobytu. Do końca roku za ważne będą uznawane prawa jazdy wydane na Ukrainie, które po 24 lutego utraciły ważność.
Specustawa rezygnuje także z formalności związanych z dokumentów dotyczących kierowców zawodowych będących obywatelami Ukrainy. Świadectwa kierowcy, które utraciły lub utracą ważność w okresie od wybuchu wojny, do 31 grudnia będą traktowane jak ważne – odpowiedni dokument potwierdzający ten fakt wyda Główny Inspektor Transportu Drogowego.
W tym samym okresie, tj. do końca roku możliwe będą odstępstwa od wymogów dotyczących wykonywania przewozów osób z Ukrainy na terytorium Polski w związku z trwającym konfliktem zbrojnym. Przewozy będą się odbywały na podstawie zezwolenia na międzynarodowy zarobkowy przewóz drogowy osób, ale na terytorium Polski możliwe będą odstępstwa od zapisanych w nich warunków – chodzi np. o szczegóły trasy itp.
Odstępstwa będą możliwe także w przypadku wystąpienia przez okres dłuższy niż 7 dni okoliczności uniemożliwiających wykonywanie przewozów drogowych osób przez zagranicznego przewoźnika drogowego z siedzibą w Ukrainie, z którym zawarta została umowa o wspólnym prowadzeniu linii regularnej w międzynarodowym transporcie drogowym. W takiej sytuacji Główny Inspektor Transportu Drogowego na wniosek przewoźnika drogowego, wyda decyzję w formie odstępstwa wskazującego innego partnera-przewoźnika. Tego rodzaju decyzje będą zwolnione z opłaty administracyjnej.
Specustawa pozwoli także na przedłużenie ważności dyplomów kwalifikacyjnych marynarzy wydanych przez organy administracji Ukrainy. Uregulowano w niej także specjalne zasady dla trans[ortu kolejowego -
wprowadzono m.in. bardziej elastyczne zasady rozliczania czasu pracy maszynistów, zwiększono także prędkość jazdy bez znajomości szlaku. Uregulowano także opłaty za pociągi uruchamiane na potrzeby przewozu uchodźców. W tym przypadku w trakcie prac w Sejmie uwzględniono poprawki postulowane przez branżę i ujednolicono stawki za pociagokilometr dla wszystkich przewoźników.
Teraz przepisami zajmie się Senat. Specustawa wejdzie w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 24 lutego 2022 r.