Partner serwisu
Polityka i prawo

Wielka Brytania: Zakaz samochodów spalinowych później

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
22-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/PAP

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Wielka Brytania: Zakaz samochodów spalinowych później
fot. unsplash.com/Francesco Zivoli
Brytyjski rząd ogłosił odroczenie wejścia w życie zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i Diesla. Ów zakaz, który pierwotnie miał obowiązywać już od 2030 roku, ma zostać ostatecznie wprowadzony 5 lat później, a zatem w tym samym momencie, jak w przypadku Unii Europejskiej. Wielka Brytania nadal wyraża jednak ambicję osiągnięcia zeroemisyjności netto do 2050 roku.

Planowany w ramach pakietu Fit for 55 zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikiem Diesla i benzynowym od 2035 roku w Unii Europejskiej wzbudza duże kontrowersje. Jak informowaliśmy na łamach "Rynku Infrastruktury", zmianom w tym obszarze sprzeciwia się polski rząd – minister klimatu i środowiska Anna Moskwa zapowiedziała zresztą wniosek do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, wskazując, że rzeczona decyzja została podjęta na błędnej podstawie formalnoprawnej. Na razie nic nie wskazuje na złagodzenie podejścia Komisji Europejskiej w odniesieniu do polityki klimatycznej.

Jeszcze ambitniejsze działania w kontekście polityki klimatycznej zapowiadała Wielka Brytania, w której zakaz sprzedaży samochodów z napędem spalinowym miał wejść w życie już w 2030 roku. Jak informował przed kilkoma dniami portal BBC, rząd brytyjski miał ogłosić odroczenie zmiany o 5 lat, co spowodowałoby jednoczesne wejście w życie tych regulacji w Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej. Tak się rzeczywiście stało. Decyzję o odroczeniu zmian zakomunikował premier Rishi Sunak. Zdaniem brytyjskiego premiera konieczne jest "nowe podejście" w tym zakresie, ponieważ trzeba zabezpieczyć doświadczone kryzysem pandemicznym i energetycznym brytyjskie rodziny przed dalszym wzrostem kosztów życia, który z pewnością spowodowałoby tak szybkie wprowadzenie rewolucyjnych zmian w obszarze mobilności. – Będziemy mieć bardziej pragmatyczne, proporcjonalne i realistyczne podejście, które zmniejszy obciążenia dla rodzin – mówił Rishi Sunak.

Trudno nie zgodzić się z takim postawieniem sprawy, ponieważ samochody elektryczne nadal nie są konkurencyjne cenowo. Dodatkowo wysoce problematyczne pozostają kwestie związane z zasięgiem oraz żywotnością baterii litowo-jonowych i ich utylizacją. Z kolei technologie wodorowe są jeszcze droższe, zaś sam wodór w Europie powstaje głównie w zakładach chemicznych i rafineriach ropy naftowej, czy też w procesie pirolizy gazu ziemnego, a zeroemisyjna produkcja tzw. zielonego wodoru w procesie elektrolizy solanki wiąże się z dużymi stratami energii elektrycznej.

Oprócz odroczenia wejścia w życie zakazu sprzedaży nowych samochodów z napędem spalinowym premier Rishi Sunak zapowiedział również rezygnację z obowiązkowej wymiany kotłów gazowych na pompy ciepła. Będzie to konieczne tylko w sytuacji, w której zakończy się przewidywany okres żywotności kotła gazowego. Dodatkowo Brytyjczycy będą mogli uzyskać znacznie wyższe bezzwrotne wsparcie na zakup pompy ciepła niż dotychczas – wielkość dotacji została zwiększona z 5 tys. do 7,5 tys. funtów szterlingów. Brytyjski rząd zrezygnował także z planowanego dotychczas wprowadzenia obowiązku zapewnienia odpowiedniej klasy energooszczędności w mieszkaniach na wynajem. – W tej kwestii trzeba wystrzegać się fanatyzmu i pamiętać o tym, by osiągać cel (neutralności emisyjnej do 2050 roku – red.) przy poparciu ludzi, a nie wbrew nim – podsumował brytyjski premier.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy Polska jest gotowa na AFIR?

Polityka i prawo

Czy Polska jest gotowa na AFIR?

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2023

Jak zrealizować i uzasadnić przejście na pojazdy elektryczne

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Czy Polska jest gotowa na AFIR?

Polityka i prawo

Czy Polska jest gotowa na AFIR?

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2023

Masowiec wspomagany siłą wiatru w Gdyni

Inżynieria i innowacje

Masowiec wspomagany siłą wiatru w Gdyni

Mikołaj Kobryński 02 listopada 2023

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Inżynieria i innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Mikołaj Kobryński 26 października 2023

Pozostałe z wątku:

Czy Polska jest gotowa na AFIR?

Polityka i prawo

Czy Polska jest gotowa na AFIR?

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2023

Jak zrealizować i uzasadnić przejście na pojazdy elektryczne

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Czy Polska jest gotowa na AFIR?

Polityka i prawo

Czy Polska jest gotowa na AFIR?

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2023

Masowiec wspomagany siłą wiatru w Gdyni

Inżynieria i innowacje

Masowiec wspomagany siłą wiatru w Gdyni

Mikołaj Kobryński 02 listopada 2023

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Inżynieria i innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Mikołaj Kobryński 26 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5