Przetarg na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 Jawornik – Lutcza trwa już 21 miesięcy. Pierwotnie wygrał go Kolin. Teraz szala zwycięstwa przechyla się w kierunku konsorcjum firm Budimex i Gulermak. Przetarg (ponownie) nie jest jeszcze rozstrzygnięty, ale oferta tych wykonawców została najwyżej oceniona przez inwestora.
Chodzi o odcinek liczący 5,25 km, na którym ma powstać 3-kilometrowy tunel pod górą Kamieniec oraz wyjątkowych rozmiarów estakada. Jej długość to 780 m a filary, na których ma być posadowiona, będą miały wysokość 36 m.
GDDKiA wyceniła prace na tym odcinku na 1,898 mln zł. W tej cenie zmieściła się tylko jedna oferta spośród złożonych w lipcu 2022 r. To propozycja tureckiej firmy Kolin o wartości 1,849 mld zł.
Zanim doszło do (pierwszego) rozstrzygnięcia przetarg trafił do KIO. Najtańszy oferent odwołał się od czynności wezwania do złożenia wyjaśnień do oferty. KIO przyznała ma racje, ale GDDKiA zaskarżyła orzeczenie Izby do sądu. Przed sądem z kolei wygrał inwestor.
Ostatecznie oferta Kolin została wskazana jako najkorzystniejsza, ale od tej decyzji odwołali się wykonawcy uczestniczący w przetargu. W efekcie KIO nakazała odrzucić ofertę firmy Kolin. Teraz GDDKiA musi ponownie rozstrzygnąć przetarg z uwzględnieniem wyroku KIO.
Najbliżej zwycięstwa jest konsorcjum Budimeksu i Gulermak. Złożona przez konsorcjum oferta, którą wykonawca ocenił najwyżej, jest druga pod względem ceny – jej wartość to 1,909 mld zł. Formalnie przetarg jeszcze nie został rozstrzygnięty.
Wyświetl większą mapę
Obecnie w przetargu jest także odcinek S19 Lutcza – Domaradz. W listopadzie 2023 r. GDDKiA wskazała jako najkorzystniejszą ofertę firmy Kolin.