RB Estonia, która wdraża projekt Rail Baltiki na terenie Estonii, ogłosiła przetarg na projekt terminala intermodalnego Muuga. To będzie jedyny tego typu obiekt na trasie z połączeniem do portu.
Wykonawca będzie odpowiedzialny za projekt stacji towarowej z całą infrastrukturą (tunel, zasilanie, system sterowania ruchem, centrum dyspozytorskie, hala utrzymania taboru). Ponadto jego zadaniem będzie zaproponowanie węzła drogowego Maardu i wiaduktu drogowego Põhjaranna. Termin składania wniosków mija 19 czerwca.
– Terminal towarowy Muuga jest jednym z najważniejszych obiektów w zakresie transportu towarowego Rail Baltiki, którego rozwój zwiększy wartość i konkurencyjność zarówno kolei, jak i portu Muuga. Obiekt będzie charakteryzować się unikalnymi możliwościami, z infrastrukturą umożliwiającą operacyjny przeładunek towarów z transportu morskiego i drogowego do transportu kolejowego o różnych szerokościach i odwrotnie. To także warunek płynniejszego przepływu towarów z dróg na kolej, zwłaszcza na średnim dystansie w handlu między Europą Środkową i Południową – powiedział Tõnu Grünberg, przewodniczący rady nadzorczej Rail Baltic Estonia.
– Połączenie kolejowe Rail Baltica nadaje zupełnie inny wymiar łańcuchowi logistycznemu Estonii i całego regionu Morza Bałtyckiego. Obecna przepustowość portu Muuga wraz z przyszłym terminalem multimodalnym daje możliwość opracowania kompleksowego węzła transportowego, który stworzy zupełnie nowy korytarz towarowy północ-południe, ale także otworzy możliwości w kierunku wschodnim i azjatyckim – powiedział Valdo Kalm, prezes zarządu Tallinna Sadam. – zdodanie multimodalnego terminalu na trasie Rail Baltiki przyniesie dodatkowe synergie, zwłaszcza w przypadku transportu towarów w kontenerach i przyczepach kolejowych bezpośrednio do miejsc przeznaczenia w Europie Zachodniej bez kosztownego i czasochłonnego przeładunku na granicy polsko-litewskiej – komentuje Erik Laidvee, przewodniczący rady nadzorczej Eesti Raudtee.
Według szacunków terminal będzie obsługiwać 4-5 mln ton towarów tuż po ukończeniu projektu Rail Baltiki. Analiza przeprowadzona przez Civitta Eesti AS i Deutsche Bahn Engineering & Consulting GmbH w 2018 r. ookazuje, że za 20 lat wielkości te mogą się nawet podwoić i każdego roku obsługiwanych będzie 8-10 milionów ton towarów.
Rail Baltica to projekt wyjątkowy: zakłada budowę normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm i długości 870 km, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm. Prace budowlane przy głównej trasie mają ruszyć w 2022 r. Rozpoczęcie przewozów w tej chwili zapowiadane jest na 2026 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.