Partner serwisu
Biznes i przemysł

FBSerwis dąży do miliarda, ale nie za cenę rentowności

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-08-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
FBSerwis dąży do miliarda, ale nie za cenę rentowności
fot. FBSerwis
Od kilku lat należąca do Budimeksu spółka usługowa FBSerwis wskazuje na cel jakim jest uzyskanie miliarda złotych rocznie w przychodach. Jest jednak jeden warunek: ma to się odbyć bez straty na rentowności. Spółka uzyskała bardzo dobre wyniki finansowe za I półrocze. Zauważa korzystne zmiany w kontraktach na utrzymanie dróg.

Za pierwsze półrocze 2021 roku FBSerwis osiągnęła przychody na poziomie 359 mln zł. W stosunku do analogicznego okresu ub. roku jest to wzrost o prawie 30 proc. Zysk brutto wyniósł 53 miliony złotych w porównaniu do 35 milionów złotych w pierwszym półroczu roku ubiegłego. Spółka daje właścicielowi powody do zadowolenia – jej przychody stanowią 10 proc. tego co wypracowuje cała grupa, ale korzystny wpływ na wynik finansowy jest znaczący.

– Patrzymy optymistycznie na potencjał wynikowy i perspektywy rozwoju Grupy FBSerwis w najbliższym czasie. Grupa systematycznie poprawia rentowność i zwiększa poziom przychodów ze sprzedaży – mówi prezes Budimeksu Artur Popko.

Miliard za kilka lat

Wskazywany od pewnego czasu cel to uzyskanie przychodów rzędu miliarda złotych rocznie. Ma on być osiągnięty do 2025 roku.

– To nie jest problem osiągnąć miliard – mówi Artur Pielech, prezes FBSerwis. – Chodzi o to, by nie załamała się rentowność. Miliard osiągniemy w ciągu kilku lat, ale nie kosztem rentowności – podkreśla.

W dążeniu do tego celu mają pomóc m.in. akwizycje, zwłaszcza w obszarze zagospodarowania odpadów. W sektorze utrzymania dróg kupowanie firm nie jest planowane. – Tu jesteśmy w stanie rozwijać się organicznie – podkreśla Artur Pielech.

Choć spółka zaczynała od utrzymania drogowego, obecnie nie jest to wiodący obszar jeśli chodzi o wyniki finansowe. Po pierwszym półroczu na wyniki finansowe największy korzystny wpływ miał sektor odpadowy, w drogowym wyniki były słabsze niż przed rokiem.

Prezes FBSrerwis wskazuje m.in. na wysokie koszty utrzymania zimowego, do którego spółka w minionym sezonie musiała dołożyć. To skutek realizowania kontraktów w formule ryczałtowej, w którym wykonawca usług, który odpowiada za odpowiedni standard utrzymania drogi nie ma pewności ile razy w ciągu danego sezonu będzie musiał uruchomić sprzęt i jaka ilość środków zostanie zużyta. – W dobrych zimach nie dokładaliśmy, ale w tym roku dołożyliśmy 10 mln zł – mówi prezes FBSerwis.

Mniej ryzyk w nowych kontraktach

Szef spółki zauważa jednak, że ryzyko dokładania do utrzymania dróg spada wraz z nową formułą kontraktów proponowanych przez GDDKiA. Inwestor odchodzi od kontraktów ryczałtowych. FBSerwis podpisał już pierwszy kontrakt na nowych zasadach dotyczący utrzymania dróg w rejonie Gdańska (w poprzednich latach spółka również utrzymywała drogi w tym rejonie). Jak podkreśla prezes, to wymagający kontrakt.

Wprawdzie na Pomorzu jest stosunkowo ciepło, za to, jak mówi, często występują opady. – W nowej formule GDDKiA będzie płaciła za każdy wyjazd. Jeśli dobrze to wyceniliśmy, a tak zrobiliśmy, to przestaniemy na tym kontrakcie dokładać zimą – mówi Artur Pielech. Tłumaczy, że w nowych kontraktach jest kilkaset pozycji, które muszą być wycenione i to inwestor będzie decydował kiedy należy wykonać jakie prace. Będą one zlecane i rozliczane w okresach miesięcznych.

– Wydaje mi się, że ryzyka, w porównaniu z kontraktem ryczałtowym teraz będą lepiej będą odzwierciedlone wskazuje. Zauważa, że jedynym ryzykiem będzie to, czy GDDKiA będzie te prace zlecała np. w sytuacji gdy środków na utrzymanie będzie mało. – Zasoby na kontraktach i sprzęt trzeba utrzymywać – zauważa szef FBSerwis.

Na razie wydaje się, że pieniądze utrzymanie będą – wskazują na to plany przetargowe w tym zakresie. W tym roku GDDKiA planuje ogłosić 96 przetargów szacowanych na 3,5 mld zł, natomiast w przyszłym w planie jest 88 postępowań wartych 2,1 mld zł. – W dwa lata będzie to historyczny rekord, 5,6 mld zł – podkreśla z optymizmem Artur Pielech.




Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Drogi i autostrady

Obwodnica Przecławia i Warzymic gotowa przed terminem. Wkrótce otwarcie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Te firmy utrzymują drogi na zlecenie GDDKiA

Drogi i autostrady

Te firmy utrzymują drogi na zlecenie GDDKiA

ep. 06 czerwca 2023

ZUE będzie remontować drogi w Krakowie

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Drogi i autostrady

Obwodnica Przecławia i Warzymic gotowa przed terminem. Wkrótce otwarcie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Te firmy utrzymują drogi na zlecenie GDDKiA

Drogi i autostrady

Te firmy utrzymują drogi na zlecenie GDDKiA

ep. 06 czerwca 2023

ZUE będzie remontować drogi w Krakowie

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5