Należąc do Grupy Budimex spółka FBSerwis w I półroczu 2020 roku odnotowała lepsze wyniki w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim. Utrzymanie głównych ciągów drogowych, czy prawidłowy odbiór odpadów to obszary, które są kluczowe także (a nawet zwłaszcza) w okresie pandemii – zwraca uwagę prezes spółki Artur Pielech, wskazując, że Covid-19 miał niewielki wpływ na działalność firmy.
Przychody Grupy FBSerwis za pierwsze 6 miesięcy 2020 roku wyniosły 277 mln zł, co jest wynikiem o 23,6% wyższym niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Poprawił się także wskaźnik EBITDA, który wyniósł 58,1 mln zł w stosunku do 44,08 w I półroczu 2019 (wzrost o 31,8%).
Zysk netto w ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku wzrósł do 24 mln zł względem 10,31 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku, co oznacza poprawę o 132,8%.
Facility management i oświetlenie drogowe
W segmencie usług z zakresu facility management i oświetlenia drogowego przychody ze sprzedaży w I półroczu 2020 wyniosły 34,6 mln zł, co stanowi wzrost o 114,9% względem analogicznego okresu ubiegłego roku.
Od 1 stycznia br. FBSerwis SA obsługuje ponad 6 tys. przystanków w Warszawie i gminach ościennych, na zlecenie ZTM. Szeroki zakres prac obejmuje zadania począwszy od naprawy i konserwacji przystanków wraz z całą ich infrastrukturą, poprzez remonty instalacji elektrycznych i nawierzchni przystankowych, na aktualizowaniu rozkładów jazdy kończąc.
Dodatkowo w lutym br. FBSerwis podpisała umowę na obsługę techniczną prestiżowego kompleksu biurowego klasy A w Gdyni – Łużycka Office Park oraz budynku Łużycka Plus.
Spółka finalizowała realizację kontraktów na modernizację oświetlenia w Słupsku, Ustce i Kobylnicy (ponad 4 tys. punktów świetlnych), a także pozyskała lub rozpoczęła realizację nowych umów oświetleniowych: w Sosnowcu (jeden z największych projektów oświetleniowych w ostatnich latach w Polsce), Żorach, Dąbrowie Górniczej i Czechowicach-Dziedzicach.
– Facility management to jedyny obszar działalności FBSerwis, który został dotknięty sytuacją związaną z pandemią COVID-19 – na szczęście w ograniczonym zakresie. Było to spowodowane zamknięciem części biur, ograniczeniem działalności centrów handlowych i obiektów sportowych – komentuje Artur Pielech, prezes zarządu FBSerwis. – Na szczęście nie wpłynęło to w znaczący sposób na wyniki całego segmentu, które są bardzo dobre, głównie dzięki kontraktom oświetleniowym – dodaje A. Pielech.
Utrzymanie infrastruktury drogowej
W segmencie związanym z utrzymaniem infrastruktury drogowej przychody ze sprzedaży w I półroczu 2020 wyniosły 62,1 mln zł względem 56,18 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku (wzrost o 10,5%).
FBSerwis zakończyła realizację 5-letniego kontraktu na zlecenie GDDKiA Rejon w Grójcu.
– W tym segmencie rynku zauważalna jest stale rosnąca presja kosztowa oraz pojawianie się nowych graczy. Przy poziomie cen ukształtowanych w takich okolicznościach i w przypadku wystąpienia dużych opadów śniegu zimą, kontrakty utrzymaniowe realizowane na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych będą z pewnością przynosić straty – komentuje Artur Pielech, prezes zarządu FBSerwis SA. Gospodarka odpadami W segmencie usług z zakresu gospodarki odpadami przychody ze sprzedaży w I półroczu 2020 wyniosły 180,3 mln zł (wzrost o 18,4% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).
Jak informuej spółka w komunikacie prasowym, na początku lock-down’u odnotowano okresowe obniżenie ilości odpadów produkowanych w dużych miastach oraz zakładach przemysłowych, jednak pod koniec II kwartału ilości te zaczęły wracać do poziomów sprzed pandemii.
FBSerwis zdobyła 4 nowe umowy ze Związkiem Międzygminny Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej na obsługę 4 sektorów przez 2 lata począwszy od 1 września br. Odnowiła także kontrakty we Wrocławiu. W najbliższym czasie wspólnie ze spółką Budimex planuje rozwijać projekt budowy spalarni na terenie zakładów Ciech w Janikowie w woj. kujawsko-pomorskim. FBSerwis zapowiada ogłoszenie nowej strategii w tym obszarze – można się jej spodziewać na początku przyszłego roku.
Pandemia bez większego wpływu na działalność
W okresie pandemii spółka podejmowała środki ostrożnościowe poprzez m.in. opracowanie planów awaryjnych na wypadek zakażeń wśród pracowników, ale także udzielała wsparcia na cele związane z przeciwdziałaniem koronawirusowi. Zarząd FBSerwis zdecydował się przekazać ponad 400 tys. złotych bezzwrotnej pomocy szpitalom oraz samorządom na walkę ze skutkami COVID-19.
– Wpływ COVID-19 na działalność FBSerwis okazał się ograniczony, ponieważ nasze usługi mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania gospodarki i lokalnych społeczności, dlatego zarówno pracownicy FBSerwis, jak i nasi klienci, dołożyli wszelkich starań, aby została zachowana ciągłość naszej pracy – komentuje Artur Pielech. – Zabezpieczenie prawidłowego odbioru i zagospodarowania odpadów ma szczególne znaczenie dla minimalizacji zagrożeń epidemiologicznych – zwłaszcza podczas pandemii. Równie ważne jest utrzymanie głównych ciągów komunikacji samochodowej w kraju, a przypomnę, że FBSerwis dba o około 1600 km dróg krajowych, ekspresowych oraz autostrad w różnych częściach Polski. Nasze umowy na modernizację infrastruktury oświetleniowej na szczęście również były i są realizowane bez większych zakłóceń – dodaje A. Pielech.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.