Partner serwisu
Biznes i przemysł

Gdańsk: Potężne inwestycje w porcie za 8 mld zł

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Gdańsk: Potężne inwestycje w porcie za 8 mld zł
fot. Port Gdańsk
Port Gdańsk przygotowuje się do realizacji największego jak dotąd programu inwestycyjnego. Niektóre projekty już są w trakcie realizacji, inne mają zostać niebawem rozpoczęte. W ciągu najbliższych pięciu lat w infrastrukturę ma zostać zainwestowane tam prawie 8 mld zł, które wpłyną na docelowy kształt portu.

Trwające prace

Dwie duże inwestycje są już w toku. Rozbudowywany jest intermodalny terminal kontenerowy na nabrzeżu szczecińskim. Ma on znacznie zwiększyć możliwości przeładunkowe portu. Działania prowadzone są także na nabrzeżu Oliwskim, którego część lądowa oraz wodna zostanie poddana gruntownej modernizacji. Prawobrzeżna części portu także nie można narzekać na stagnację. Tam umacniane jest 24 ha dna akwenu eksploatowanego przez statki masowe zawijające do portu pod załadunek węgla. Prace są prowadzone przy ciągłej działalności stanowiska przeładunkowego.

Zarząd dba także o infrastrukturę elektroenergetyczną portu. Aby zapewnić bezpieczeństwo energetyczne, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk realizuje projekt przeprowadzenia okablowania średniego napięcia pod kanałem portowym tak, by możliwe było połączenie systemów energetycznych obu stron Martwej Wisły. W efekcie wydajność sieci elektroenergetycznej portu zwiększyła się o 30MW. Wymienione działania to tylko część z obecnie prowadzonych w gdańskim porcie.

Port realizuje projekt za miliard

Kwota jakiej doliczył się zarząd portu sprawdzając najbliższe inwestycje sięgnęła prawie 8 mld zł. Pierwsza część tej sumy zostanie przeznaczona na program Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Będzie to 842 mln zł, a projekt który swym zasięgiem obejmie niemal cały obszar portu, zarówno Port Wewnętrzny, jak i Zewnętrzny, częściowo zrealizowany zostanie przy wsparciu europejskich funduszy pomocowych. Budżet portu pokryje 479 mln zł tej sumy.

Wspomniany wyżej program przewiduje wydanie ok. 500 mln zł na działania o charakterze strategicznym dla portu. Pozostałe 342 mln zł zostanie przeznaczone na bieżące potrzeby rozwojowe. Dokładny termin realizacji projektów zależy od wydania decyzji o przyznaniu funduszy pomocowych. Przewiduje się jednak, że najwięcej pieniędzy zostanie zainwestowanych w latach 2017-2019, ma to być ok. 600 mln zł.

Dwa duże zadania

Przed portem jeszcze wiele zaplanowanych inwestycji, ale spośród nich dwa największe pod względem zakresu prac, to modernizacja toru wodnego w Porcie Wewnętrznym oraz modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym.

Pierwszy, warty blisko 500 mln zł projekt obejmie przebudowę w Porcie Wewnętrznym 16 odcinków nabrzeży o łącznej długości 5,8 km oraz pogłębienie całego kanału portowego, które przyczyni się do poprawy panujących w tej części portu warunków nawigacyjnych. Inwestycja doprowadzić ma do osiągnięcia docelowego kształtu toru wodnego wewnątrzportowego o szerokości 90 m i głębokości 12 m umożliwiającego sprawną i bezpieczną żeglugę na odcinku od wejścia portowego do obrotnicy portowej przy Stoczni Remontowej. Na dalszym odcinku, w tzw. Kanale Kaszubskim warunki nawigacyjne będą nieco inne, tu docelowo szerokość toru wyniesie 75 m, natomiast jego głębokość – 10,8 m. Dzięki przebudowie toru wodnego maksymalne parametry dopuszczalnych jednostek wyniosą odpowiednio 250 m długości w części od wejścia do portu do Kanału Kaszubskiego i do 190 metrów w samym Kanale Kaszubskim.

Nie można zapomnieć również o najbardziej rozwojowej części portu – Porcie Zewnętrznym. Wzmożone przeładunki, w 2014 roku przeładowano blisko 25 mln ton towarów, trwająca rozbudowa terminali, planowana budowa nowych, stworzyły naturalną konieczność zadbania o rozbudowę i modernizację infrastruktury komunikacyjnej dostępowej do tej części obejmującej zarówno infrastrukturę drogową, jak i kolejową. Zakres inwestycji obejmie budowę i przebudowę ulic o łącznej długości 7,2 km oraz torów o łącznej długości 10 km. Wartość tych prac szacowana jest wstępnie na kwotę 110 mln zł maja być one prowadzone na powierzchni ok. 70 ha. Do programu inwestycji należą dodatkowo roboty prowadzone na przyległych terenach miejskich. One pochłoną kolejne 178 mln zł.

Resztę dają inwestorzy

Inwestycje, za które odpowiedzialny jest Zarząd Morskiego Portu Gdańsk są warte 1 mld. Multum kolejnych projektów, które mają w najbliższym czasie zostać zrealizowane w porcie będą prowadzone przez spółki działające na jego terenie. Są to m. in. spółka PERN realizująca w tej chwili budowę terminalu naftowego, czy DCT Gdańsk S.A. rozbudowująca terminal kontenerowy. Blisko 100 mln zł planują zainwestować w porcie także Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych.

Zbudowana ma zostać też mroźnia składowa przez firmę PAGO oraz terminal głębokowodny przez OT Logistics. Rozbudowywane jest także Pomorskie Centrum Logistyczne. Wartość taj inwestycji to ponad 1 mld zł. Prowadzone są także działania mające na celu poprawę infrastruktury dostępowej czyli modernizacja linii 226 wraz z budową mostu kolejowego nad Martwą Wisłą.

To dopiero początek

Port Gdańsk nie zatrzymuje się z planami na roku 2020, idzie dalej i w swojej strategii rozwoju do 2027 roku planuje kolejne duże inwestycje. Najbliższe kilka lat przyniesie kumulację realizacji inwestycji infrastrukturalnych dotykających wszystkich gałęzi transportu krzyżujących się w gdańskim porcie. Powodem tak wielu inwestycji jest rosnący rynek przewozów morskich na Bałtyku. Zgodnie z przewidywaniami dla Portu Gdańsk kolejne kilka lat może przynieść nawet potrojenie rocznego wolumenu ładunków.

Nowa inwestycja zwana Portem Zewnętrznym lub Centralnym to przedsięwzięcie, którego realizacja zapoczątkowana zostanie po roku 2020. Ma ona otworzyć przed portem kolejny nowy etap funkcjonowania. Ma to być port V generacji co oznacza, że będzie bezpieczny, nowoczesny i konkurencyjny.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

Drogi i autostrady

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

ep. 12 września 2023

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

Drogi i autostrady

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

ep. 12 września 2023

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5