Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego w porcie wewnętrznym. Inwestycja zostanie sfinansowana z udziałem środków europejskich w ramach instrumentu CEF 2. Jest zarazem częścią większego projektu, na który Komisja Europejska przyznała blisko 100 mln euro dotacji.
Nabrzeże Węglowe w gdańskim porcie morskim znajduje się w Basenie Górniczym, którego wszystkie nabrzeża obsługuje spółka Port Gdańsk Eksploatacja. Jego rozbudowa będzie miała miejsce w ramach realizacji większego projektu “Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”, na który Komisja Europejska przyznała blisko 100 mln euro dotacji w ramach instrumentu CEF 2 (Łącząc Europę) w perspektywie budżetowej 2021-2027.
Przebudowa nabrzeży, dostosowująca je do obsługi jednostek o większym zanurzeniu, ma na celu pełne wykorzystanie potencjału pogłębionych niedawno torów wodnych w porcie wewnętrznym. Na nabrzeżach Basenu Górniczego przeładowuje się węgiel, koks, złom, kruszywa, materiały sypkie, wyroby hutnicze, rudy metali oraz drewno. Jedno z nich, Nabrzeże Administracyjne, jest dostosowane również do przeładunku paliw płynnych.
Cena jedynym kryterium oceny ofert
O pracach, które obejmą łącznie cztery nabrzeża o długości 1916 metrów, informowaliśmy już na łamach “Rynku Infrastruktury” w lipcu. Zgodnie z zapowiedzią Kamila Tarczewskiego, wiceprezesa zarządu ZMPG ds. infrastruktury, ostatni przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego udało się ogłosić w III kwartale bieżącego roku. Dziś maksymalne zanurzenie statków cumujących do Nabrzeża Węglowego wynosi 8,8 metra. To stosunkowo niedużo, zważywszy na globalne trendy w żegludze morskiej, a także fakt, że kanał portowy w ostatnich latach został dostosowany do obsługi jednostek o zanurzeniu do 10,6 metra. Armatorzy stawiają na duże jednostki, które cechuje wysoka efektywność kosztowa, a tym samym mniejsza emisja zanieczyszczeń w przeliczeniu na tonę ładunku.
W przetargu na rozbudowę Nabrzeża Węglowego nie przewidziano żadnych jakościowych kryteriów oceny ofert. Jedynym kryterium będzie cena. Przetarg nie przewiduje opcji oraz możliwości składania ofert wariantowych. Potencjalni wykonawcy mogą składać oferty do 24 października bieżącego roku do godziny 10:00.
– Jestem przekonany, że realizacja tego projektu przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego oraz zwiększenia przepustowości. Dzięki tym inwestycjom ulegną poprawie jakość i standard obsługi statków, a także warunki pracy. Przebudowywane nabrzeża będą dostosowane do potrzeb jednostek o większym zanurzeniu niż dotychczas, tak by mogły one bezpiecznie nawigować w kanale portowym – mówił w czerwcu Łukasz Malinowski, prezes zarządu w ZMPG.