Partner serwisu
Biznes i przemysł

Jak udrożnić Odrzańską Drogę Wodną?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-08-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Jak udrożnić Odrzańską Drogę Wodną?
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego/ fot. Rafal Modrzewski
Jednym z flagowych projektów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej jest odbudowa polskiego transportu wodnego. Jak twierdzi wielu – aby osiągnąć ten cel najważniejszym zadaniem jest osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej, czyli na trasie E-30.

Rządowy plan

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ma listę zadań, które chce zrealizować, aby po Odrze mogły pływać barki załadowane towarami. Wygląda ona następująco:
  • likwidacja aktualnych wąskich gardeł,
  • przystosowanie Odrzańskiej Drogi Wodnej do parametrów klasy Va,
  • budowa na terytorium Polski odcinka brakującego połączenia Dunaj – Odra – Łaba,
  • budowa Kanału Śląskiego. 

– W pierwszej kolejności zakładamy modernizację zabudowy hydrotechnicznej dróg wodnych w miejscach najbardziej limitujących (tzw. wąskie gardła), aby jak najszybciej przywrócić żeglugę długotrasową, szczególnie na swobodnie płynącym środkowym odcinku Odry – informuje w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” resort. – Środki na ten cel pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły – dodaje.

Bardziej długodystansowym projektem jest ten dotyczący podwyższenia klasy żeglowności rzeki. – Z kolei w perspektywie długoterminowej Odrzańska Droga Wodna zostanie przystosowana do parametrów klasy Va, co wiąże się z koniecznością budowy stopni wodnych. Tego typu inwestycje wymagają prac koncepcyjnych i licznych uzgodnień – podaje urząd. – Należy podkreślić, że rozpoczęliśmy wraz z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. prace nad przygotowaniem studium modernizacji dla Odrzańskiej Drogi Wodnej, które określi harmonogram dalszych prac – informuje MGMiŻŚ.

Trudne zadanie

Jak jednak zrealizować tak szeroko zakrojony plan? Pomysł na to ma poseł Nowoczesnej Piotr Misiło. – Kompleksowe udrożnienie Odry to jakieś 60-70 mld. zł. Wyemitowałbym dedykowane obligacje dla tej inwestycji na rynku Chińskim i Amerykańskim i zaprosił ich firmy (które de facto już w Polsce są: Chińczycy we Wrocławiu, Amerykanie w Policach) do współpracy przy tym projekcie z rodzimymi firmami – komentuje Misiło.

Zaznacza, że inwestycja jest ważna i strategiczna dla polskiej gospodarki, a korzyści wynikające z niej mogą być ogromne. – Kiedy udrożnimy Odrę, to ekonomia i niewidzialna ręka rynku, może z jakąś drobna pomocą naszego państwa, błyskawicznie rozwinie działalności portów śródlądowych. Ale zacząć musimy od użeglowienia Odry – mówi poseł Nowoczesnej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

Intermodal i logistyka

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

inf. pras. 09 września 2023

PKP Cargo: Nowy terminal intermodalny na ukończeniu [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Tunel w Gałkowie oddany do ruchu. Strabag zakończył pracę

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

Intermodal i logistyka

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

inf. pras. 09 września 2023

PKP Cargo: Nowy terminal intermodalny na ukończeniu [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Tunel w Gałkowie oddany do ruchu. Strabag zakończył pracę

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5