Partner serwisu
Biznes i przemysł

Opolskie. Stanęły roboty bitumiczne na kontraktach. Czy kompromis możliwy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-04-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Opolskie. Stanęły roboty bitumiczne na kontraktach. Czy kompromis możliwy?
fot. GDDKiA Opole
Siedmiu wykonawców realizujących w sumie kilkanaście umów na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu wstrzymało wykonywanie prac bitumicznych. Oczekują waloryzacji odpowiadającej wzrostowi cen. Zapowiadają, że w przypadku braku porozumienia z inwestorem wystąpią do sądu o rozwiązanie umów.

Sprawa dotyczy umów obejmujących rozbudowy dróg (3 umowy) w tym DK-41 w Wierzbięcicach czy DK-45 między Praszką a granicą województwa, przebudowy MOP-u Jankowice Wielkie oraz remontów tras krajowych na terenie Opolszczyzny. Wśród tych ostatnich jest m.in. remont autostrady A4 od Góry św. Anny do granicy z woj. śląskim.

Wykonawcy wystosowali do inwestora pismo, w którym informują o zaprzestaniu prac bitumicznych. Argumentują w nim, że nie są w stanie kontynuować robót, z powodu nadzwyczajnej i niemożliwej do przewidzenia zmiany stosunków. Chodzi o „rażący” wzrost kosztów.

Przedsiębiorcy oczekują podpisania aneksów, w których znajdą się klauzule waloryzacyjne uwzględniające tak inflację, jak i skutki wojny w Ukrainie. Zapowiadają, że w przypadku braku porozumienia skierują sprawę do sądu oczekując rozwiązania umów na podstawie art. 3571 par. 1 Kodeksu cywilnego. To artykuł, zgodnie z którym sąd może rozwiązać umowę lub określić sposób wykonania zobowiązania i wysokość świadczenia jeśli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków wywiązanie się z umowy wiązałoby się z „nadmiernymi trudnościami” albo groziło jednej ze stron rażącą stratą.

Jak informuje Agata Andruszewska, rzecznik prasowa opolskiego oddziału GDDKiA, inwestor jeszcze przed otrzymaniem oficjalnego pisma (wpłynęło 11 kwietnia), spotkał się z wykonawcami, żeby omówić możliwe scenariusze działań.

– Przedstawiliśmy wykonawcom możliwość zmiany zapisów umów na bazie obecnie obowiązujących przepisów, w szczególności ustawy Prawo zamówień publicznych, po uprzednim udokumentowaniu zwiększonych wydatków – mówi przedstawicielka oddziału. – Właśnie o rzetelne dokumentowanie wpływu obecnej sytuacji na koszty realizacji inwestycji apelowaliśmy już blisko miesiąc temu na spotkaniu z przedstawicielami firm budowlanych – dodaje. Wskazuje przy tym, że większość umów, o których tu mowa, zawiera już klauzule waloryzacyjne.

– Oczekujemy na szczegółowe udokumentowanie faktycznego wpływu obecnej sytuacji na każdą z tych inwestycji, bo tylko na tej podstawie możemy podejmować dalsze decyzje w tym zakresie – mówi Agata Andruszewska. Zapewnia, że inwestor jest na bieżąco w kontakcie z poszczególnymi wykonawcami chcąc wypracować zgodne z prawem rozwiązania, na których zależy obu stronom.

Na „spornych” kontraktach wstrzymane zostały wyłącznie prace bitumiczne. W wielu innych zakresach – jak informuje rzeczniczka GDDKiA – prace są kontynuowane. – Na ten moment nie widzimy zagrożenia dla terminowej ich realizacji – stwierdza przedstawicielka inwestora.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Certyfikacja wykonawców nie ochroni rynku przed nierzetelnymi firmami

Polityka i prawo

Certyfikacja wykonawców nie ochroni rynku przed nierzetelnymi firmami

Elżbieta Pałys 31 sierpnia 2023

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Biznes i przemysł

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Elżbieta Pałys 30 sierpnia 2023

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Certyfikacja wykonawców nie ochroni rynku przed nierzetelnymi firmami

Polityka i prawo

Certyfikacja wykonawców nie ochroni rynku przed nierzetelnymi firmami

Elżbieta Pałys 31 sierpnia 2023

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Biznes i przemysł

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Elżbieta Pałys 30 sierpnia 2023

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5