Partner serwisu
Biznes i przemysł

PKP PLK i GDDKiA – razem szybciej, taniej i lepiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
PKP PLK i GDDKiA – razem szybciej, taniej i lepiej
fot. Łukasz Minkiewicz / GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wraz z PKP Polskie Linie Kolejowe powinny uściślić współpracę, by wspólnie pokonywać problemy, które pojawiają się w różnych obszarach. Takie działania przyniosą korzyści nie tylko w postaci szybszych inwestycji, ale i lepszego zarządzania publicznymi pieniędzmi.

Podczas jednej z debat w czasie XIII Kongresu Infrastruktury Polskiej został poruszony temat finansowania i lepszej współpracy pomiędzy zarządcami polską infrastrukturą. Na kwestię zwrócenia uwagi na lepszą współpracę pomiędzy PKP PLK oraz GDDKiA wskazał Bartosz Tokarski – zastępca dyrektora biura ubezpieczeń klientów strategicznych w EIB.

Walka bez zwycięzcy

Tokarski przytacza główne problemy branży infrastrukturalnej, takie jak waloryzacja czy długość gwarancji. Jego zdaniem, PKP PLK rywalizuje z GDDKiA zwłaszcza o środki na inwestycje, jednak ten „pojedynek” nie przynosi zbyt wielu korzyści żadnej ze stron, a tak naprawdę niesie za sobą negatywny rezultat.

– To jest walka, na której tracą wszyscy - łącznie z rynkiem i obywatelami. Rywalizacja o środki, która sprowadza się do tego, że ostatecznie mamy mniej wykonanych robót i większe problemy przy realizacji – uważa ubezpieczyciel.

Dodaje przy tym, że – tak naprawdę – w PKP PLK są inne problemy niż w GDDKiA, w związku z czym na współpracy mogliby skorzystać wszyscy.

– Gdyby te dwa zbiory połączyć i zagadnienia, które udało się rozwiązać przenieść tam i z powrotem, to wiele problemów byłoby łatwiejszych, a firmy mogłyby realizować większe marże – przekonuje Tokarski, wspominając, że w zeszłym roku EIB zrealizował z Generalną Dyrekcją projekt, który miał na celu znormalizowanie umowy w zakresie ubezpieczeń, a w PKP PLK wdrożono krótsze okresy gwarancyjne.

Jednakowe zasady działań przy infrastrukturze

Bartosz Tokarski, odwołując się do rozmów podczas całego Kongresu Infrastruktury Polskiej, przedstawia wniosek, że warto byłoby połączyć zespoły działające w ramach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Polskich Kolei Państwowych i powiększyć przy tym krzywą uczenia. Mogłoby to poszerzyć potencjały w obu obszarach.

– To będzie z korzyścią dla podatników, bo wszystkim powinno zależeć, by było to robione jak najbardziej efektywnie. Co z ubezpieczycielami? Jeśli zmieścimy się w ramy standardów i nie będziemy mieli do czynienia z „egzotyką” polskiego rynku, to będzie nam łatwiej, taniej i korzystniej dla wszystkich – argumentuje.

Na koniec do dyskusji włączyła się Marita Szustak – prezes Trak Tec Construcion oraz Izby Gospodarczej Transportu Lądowego. Jej zdaniem, współpraca powinna być jeszcze szersza i poza GDDKiA oraz PKP PLK obejmować również Centralny Port Komunikacyjny.

– Powinniśmy działać w obszarze infrastruktury na jednakowych zasadach. Szczególnie, że w przypadku CPK jest trochę czasu, zanim się inwestycje złączą. Musimy połączyć wszystkie siły – apeluje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Formuła prawna GDDKiA przewagą nad PKP PLK

Biznes i przemysł

Formuła prawna GDDKiA przewagą nad PKP PLK

Damian Kelman 11 czerwca 2025

Malepszak: „Precyzyjne inwestowanie” – kierunek na najbliższe lata

Intermodal i logistyka

‍IGTL: Czekamy na efekty dialogu w sprawie Funduszu Kolejowego

Polityka i prawo

Zobacz również:

Formuła prawna GDDKiA przewagą nad PKP PLK

Biznes i przemysł

Formuła prawna GDDKiA przewagą nad PKP PLK

Damian Kelman 11 czerwca 2025

Malepszak: „Precyzyjne inwestowanie” – kierunek na najbliższe lata

Intermodal i logistyka

‍IGTL: Czekamy na efekty dialogu w sprawie Funduszu Kolejowego

Polityka i prawo

Pozostałe z wątku:

Formuła prawna GDDKiA przewagą nad PKP PLK

Biznes i przemysł

Formuła prawna GDDKiA przewagą nad PKP PLK

Damian Kelman 11 czerwca 2025

Malepszak: „Precyzyjne inwestowanie” – kierunek na najbliższe lata

Intermodal i logistyka

‍IGTL: Czekamy na efekty dialogu w sprawie Funduszu Kolejowego

Polityka i prawo

Zobacz również:

Formuła prawna GDDKiA przewagą nad PKP PLK

Biznes i przemysł

Formuła prawna GDDKiA przewagą nad PKP PLK

Damian Kelman 11 czerwca 2025

Malepszak: „Precyzyjne inwestowanie” – kierunek na najbliższe lata

Intermodal i logistyka

‍IGTL: Czekamy na efekty dialogu w sprawie Funduszu Kolejowego

Polityka i prawo

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5