Jeszcze kilka lat temu Budimex stawiał sobie za cel osiągnięcie 1 miliarda złotych w kontraktach kolejowych. Na koniec 2019 roku wartość zakontraktowanych zadań z tego sektora sięgnęła 3,2 mld zł i wydaje się, że ostatnie słowo nie zostało jeszcze powiedziane. W skonsolidowanym raporcie rocznym Budimeksu za rok 2019 rynek budowy infrastruktury kolejowej wskazany został jako perspektywiczny, choć generalny wykonawca zapewnia jednocześnie, że zamierza działać we wszystkich istotnych sektorach rynku budowlanego w Polsce. Nie porzuca też działalności społecznej.
Gdyby spojrzeć na portfel zamówień Grupy Budimex na przestrzeni ostatnich kilku lat, widać istotny wzrost udziału zleceń z obszaru budownictwa kolejowego. Porównując tylko ostatnie dwa lata: w 2018 roku zadania z obszaru kolejowego stanowiły 13 proc. wszystkich zleceń. Na koniec 2019 roku, przy rekordowej wartości portfela na poziomie 10,8 mld zł, kontrakty kolejowe stanowiły aż 33 proc.
Kolej mocna w strukturze przychodów Rośnie także udział kolei w przychodach Grupy Budimex. Podczas gdy jeszcze w 2016 roku koleje odpowiadały za 2 proc. przychodów w Budimeksie, na koniec 2019 było to blisko 17 proc. To jednocześnie niemal podwojenie w stosunku do roku poprzedzającego (w 2018 r. było to 9 proc.).
W minionym roku Grupa Budimex zawarła umowy na realizację nowych zadań warte w sumie 7,5 mld zł. Wśród nich te z obszaru kolei opiewały na 3,2 mld zł. Wśród najważniejszych inwestycji, których realizacji podjął się największy w Polsce wykonawca budowlany są m.in. roboty budowlane na stacji Gdynia Port, które mają poprawić dostęp do morskiego portu. To także projekt i roboty budowlane na odcinku Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg czy modernizacja linii kolejowej nr 7 na odcinku Dęblin – Nałęczów (pierwotnie LOT C, odcinek Dęblin – Lublin).
Warto zauważyć, że w międzyczasie do portfela kolejowego dokładane są następne duże projekty, jak choćby warta 2,4 mld zł przebudowa Warszawy Zachodniej, na którą umowę zawarto w maju tego roku.
Budimex, choć nie rezygnuje z innych obszarów, chce nadal swoją pozycję w sektorze kolejowym umacniać. – Perspektywicznym obszarem budownictwa z punktu widzenia generalnego wykonawcy jest rynek budowy infrastruktury kolejowej – można przeczytać w opublikowanym niedawno
zintegrowanym raporcie Budimeksu za 2019 rok. Jak zauważono w opracowaniu, PKP PLK, zgodnie z aktualnym planem finansowania Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 będą realizowały zadania o wartości 73,1 mld zł z tzw. listy podstawowej, a ponadto 66 projektów wartych 32,6 mld zł jest jeszcze na liście rezerwowej. Budimex spodziewa się, że zbliżający się koniec obecnej unijnej perspektywy finansowej i konieczność dotrzymania terminów na potrzeby projektów współfinansowanych z UE wpłynąe na zwiększenie aktywności przetargowej inwestora kolejowego.
W stronę innowacjiBudimex SA przygotował się do umocnienia swej pozycji w segmencie kolejowym, m.in. inwestując w specjalistów kolejowych i sprzęt. Jak można przeczytać w raporcie rocznym, zaangażował się także w projekty badawczo-rozwojowe z tego obszaru.
Mowa o projekcie BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej zainicjowanym przez PKP PLK oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Budimex zaangażował się tu w dwa przedsięwzięcia.
Pierwszy – InRaNos ma na celu wypracowanie prototypów urządzeń montowanych w nawierzchni kolejowej, które będą ograniczały drgania oraz emisję hałasu z ruchu kolejowego – chodzi o tłumiki przyszynowe i torowe.
Drugi projekt – InRaVis – ma dać efekt w postaci innowacyjnych rozwiązań w zakresie ochrony ludzi i budynków przed drganiami od ruchu kolejowego. Przewidywane jest tu opracowanie czterech wyrobów przeznaczonych do podsypkowych konstrukcji nawierzchni kolejowej (maty wibroizolacyjne podtłuczniowe i podkładki podpodkładowe) oraz bezpodsypkowych (maty wibroizolacyjne podpłytowe i system blokowych podpor szynowych w otulinie).
Budimex będzie odpowiedzialny za zabudowę przyrządów w torze kolejowym na odcinkach testowych oraz współpracę przy opracowaniu wytycznych do montażu, a także ocenę skuteczności oraz zakresu stosowania.
„Rekompensata” za uciążliwościSkonsolidowany raport roczny to okazja, by przedstawić działania pozabiznesowe firmy. Największy wykonawca przypomina m.in. o projektach społecznych realizowanych w miejscach prowadzonych inwestycji.
Jak przyznaje sam wykonawca, budowa infrastruktury, w tym drogowej i kolejowej, choć przynosi oczywiste korzyści, na etapie realizacji prac budowalnych wiąże się z uciążliwościami dla mieszkańców terenów sąsiadujących z budową. Mowa choćby o wzmożonym ruchu pojazdów, pracy maszyn generujących hałas itp.
„Każdy potencjalny aspekt wpływu inwestycji na otoczenie jest analizowany już na etapie wydawania decyzji administracyjnych, gdzie przedstawiciele mieszkańców biorą udział w konsultacjach społecznych” – pisze Budimex w raporcie. „Jako Grupa Budimex często prowadzimy również nieobligatoryjne, dodatkowe konsultacje społeczne w trakcie projektowania np. objazdów, zamknięć dróg” – informuje wykonawca. W ten sposób minimalizowane są skutki w postaci np. opóźnień związanych z protestami mieszkańców. Nie da się ukryć, że – zwłaszcza przy dużej liczbie realizowanych inwestycji – to także budowanie pozytywnego wizerunku firmy.
Wyeliminowanie wszystkich utrudnień nie jest w pełni możliwe – ma świadomość wykonawca. W ramach swoistej rekompensaty, do społeczności lokalnych w miejscach prowadzenia inwestycji Budimex adresuje swoje akcje społeczne. To m.in. akcje edukacyjne związane z bezpieczeństwem drogowym dla najmłodszych, szkolenia z pierwszej pomocy przedmedycznej, finansowanie zakupu sprzętu dla lokalnej Ochotniczej Straży Pożarnej, wspieranie inicjatyw kulturalnych itp. „Często pomagamy również mieszkańcom w realizacji drobnych prac, jak na przykład odnowienie placów zabaw” – informuje wykonawca.
Budimex prowadzi też autorskie programy. Wśród nich jest m.in. projekt „Strefa rodzica”, w ramach którego wykonawca projektuje i wykonuje w szpitalach zlokalizowanych w pobliżu prowadzonych inwestycji miejsca, w których rodzice mogą spędzać czas z dziećmi będącymi pacjentami tych placówek.
Najnowsza, 33. „strefa” powstaje w Piotrkowie Trybunalskim, w pobliżu miejsca, gdzie Budimex realizuje autostradę A1.
Cały zintegrowany raport roczny Budimex za 2019 r. dostępny jest
TUTAJ