Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) ogłosiło przetarg na wykonanie analizy sektora transportu wodnego śródlądowego w zakresie wynikającym z modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz Drogi Wodnej rzeki Wisły.
Przetarg
Jak podaje resort – wyniki analizy transportowej mają ułatwić prognozowanie wielkości i struktury ładunków dla transportu wodnego śródlądowego oraz będą pomocne we wskazaniu optymalnej lokalizacji przyszłych terminali towarowych i innej infrastruktury istotnej dla rozwoju sektora żeglugi śródlądowej w Polsce.
– Dane zgromadzone podczas badania wykorzystane zostaną w części gospodarczej programów rozwoju dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym, a także zasilą analizę kosztów i korzyści, która będzie elementem całego programu dla rozwoju śródlądowych dróg wodnych – informuje MGMiŻŚ.
Na oferty zamawiający czeka do 31 stycznia br. Podczas ich oceny będzie brał pod uwagę cenę (40%), metodyka badawcza (45%) oraz opis kontekstu i podejścia badawczego (15%).
Odra ważna dla Polski
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej od dawna zapowiada działania na rzecz użeglownienia polskich rzek. Na pierwszym miejscu stawiana jest Odrzańska Droga Wodna. Ma ona być zmodernizowana na całej długości i osiągnąć IV klasę żeglowności. Dzięki temu skorzystać mają m.in. porty Szczecin i Świnoujście, które będą miały ułatwiony transport towarów w głąb kontynentów. Dodatkowo Odra jest częścią europejskiego korytarza Bałtyk – Adriatyk przez co inicjatywa ma wsparcie Unii Europejskiej.
Zdaniem wielu ekspertów
brak odpowiedniej infrastruktury transportowej w zachodniej części kraju powoduje omijanie przez firmy transportowe Polski i korzystanie z drogi przez Niemcy. Użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej na całej jej długości może tę sytuację zmienić. – Nie ma nic gorszego niż towar zalegający w porcie. To co dociera do portu drogą morską trzeba szybko rozładować i przetransportować w głąb lądu. Dlatego musimy wykorzystać te unikane położenie, Portu Gdańsk i Gdynia – nad Wisłą, a Portu Szczecin-Świnoujście – nad Odrą – zaznacza Kamil Wyszkowski, dyrektor generalny Global Compact Poland.
Działanie Portu Gdańsk
Ponadto w ostatnim czasie przetarg na opracowanie studium wykonalności dla rozbudowy kilku dróg wodnych w Polsce ogłosił Port Gdańsk. Ma ono dotyczyć tras: E-40 dla rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy, E-40 od Warszawy do granicy Polska-Białoruś(Brześć) oraz E-70 na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego (Elbląg). Więcej na ten temat przeczytacie
TU.