W Pekinie odbyło się Forum Pasa i Szlaku. Podczas wydarzenia prawie 30 głów państw, szefów rządów oraz organizacji międzynarodowych rozmawiało na temat rozwijania połączenia pomiędzy Europą a Chinami. Jakie są założenia idei, która ma połączyć wiele państw na całym globie?
Pociąg podstawą szlaku
Polityka Pasa i Szlaku jest prowadzona przez Chiny, jednym z inicjatorów jest Xi Jinping, tamtejszy prezydent. Nowy Jedwabny Szlak ma łączyć w sobie drogi, porty oraz linie kolejowe, jednak największy nacisk jest kładziony na transport szynowy.
Według szacunków w 2020 roku na trasie między Chinami a Europą ma kursować 5 tys. pociągów towarowych rocznie.
Zdaniem ekspertów w ostatnim czasie widać duży wzrost zainteresowania przewozu towarów koleją z uwagi na to, że ten sposób jest łatwiejszy, szybszy i bezpieczniejszy niż transport morski. Plan rozwoju pokazuje, że system połączenia kolejowego ma się składać z trzech tras: wschodniej, zachodniej i centralnej. Inwestycje mają zaowocować wybudowaniem 43 terminali przeładunkowych oraz 43 linii kolejowych. Mają one nie tylko łączyć Chiny z Europą, ale umożliwiać handel między wszystkimi państwami leżącymi wzdłuż ich trasy.
Ważna inicjatywa
Obecnie, od ponad dekady, Unia Europejska jest największym partnerem handlowym Chin. Wymiany bilateralne w 2015 roku między UE a Chinami były warte 3,51 bilionów dolarów. Jak zaznaczają zwolennicy Nowego Jedwabnego Szlaku – inicjatywa jest ważna nawet dla państw, które nie są z nią związane bezpośrednio.
Efekty forum
Portal
cgtn.com podsumował Forum Pasa i Szlaku zbierając 10 najważniejszych rezultatów wydarzenia. Prezentują się one następująco:
- Chiny podpisały porozumienia dotyczące współpracy przy realizacji Nowego Szlaku Jedwabnego z 11 krajami oraz dokumenty o współpracy z 9 międzynarodowymi organizacjami,
- Chiny podpisały porozumienia handlowe z 30 krajami,
- Chiny wspomogą fundusz na rzecz Pasa i Szlaku dodatkowa kwotą w wysokości 14,5 mld dolarów,
- China Development Bank i Export-Import Bank of China stworzą specjalny system pożyczek o wartościach odpowiednio 36,2 mld dolarów oraz 18,8 mld dolarów. Fundusz ten będzie dotyczył wsparcia Nowego Szlaku Jedwabnego w dziedzinie infrastruktury, zdolności produkcyjnej oraz finansowej,
- ustanowiony zostanie Chińsko-Rosyjski Fundusz Regionalnej Współpracy dla Rozwoju Inwestycji o wartości 14,5 mld dolarów oraz początkowej wartości 1,45 mld dolarów aby wesprzeć współpracę między północnymi Chinami i wschodnią Rosją,
- w ciągu następnych 5 lat Chiny zaproszą 2,5 tys. młodych naukowców na krótkoterminowe wizyty, wyszkolą 5 tys. zagranicznych naukowców, inżynierów i menadżerów, a także wybudują 50 wspólnych laboratoriów,
- w ciągu następnych trzech lat Chiny zapewnią wsparcie warte 8,7 mld dolarów krajom i organizacjom współpracującym przy tworzeniu Nowego Szlaku Jedwabnego,
- w ciągu najbliższych trzech lat Chiny zapewnią awaryjne wsparcie dotyczące pomocy i pożywienia rozwijającym się krajom leżącym wzdłuż Nowego Szlaku Jedwabnego o wartości 290 mln dolarów,
- przez najbliższe trzy lata Chiny dołożą dodatkowo do funduszu wsparcia dla współpracy południe-południe 1 mld dolarów,
- w najbliższych trzech latach Chiny wdrożą 100 projektów „happy home”, 100 ulg dla projektów zwalczania ubóstwa i 100 projektów dotyczących ochrony życia i zdrowia w krajach leżących wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku.
Ostatecznie, Chiny dotychczas podpisały porozumienia z 68 krajami. Zapowiedziana została również druga edycja Forum Pasa i Szlaku, która ma odbyć się w 2019 roku. Na liście ponad 270 osiągnięć tego spotkania znalazło się także podpisanie umowy między polskimi a chińskimi kolejami państwowymi w sprawie ułatwień w transporcie kontenerowym. Podobne porozumienie China Railway zawarła także z Białorusią, Niemcami, Kazachstanem, Mongolią i Rosją.
Polityka "Pasa i Szlaku" ma polegać na odnowieniu dawnego szlaku handlowego z Chin do Europy, który z końcem średniowiecza, wraz z rozrostem imperium tureckiego, stracił na znaczeniu. Nowy Jedwabny Szlak prowadzi przez kraje środkowoazjatyckie do Europy Zachodniej przez Polskę. Chińskie inwestycje w Nowy Jedwabny Szlak szacowane są na 40 mld dolarów. Kolejne 50 mld dolarów to kapitał Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych. Polska jest jego członkiem od 15 czerwca 2016 roku.