Konsorcjum Budimex i Strabag – jedyne, którego oferta pozostawała ważna w przetargu na budowę ostatniego odcinka autostrady A1 w województwie łódzkim nie chce podjąć się realizacji zadania. GDDKiA musi ogłosić nowy przetarg.
Chodzi o fragment pomiędzy węzłami Bełchatów i Kamieńsk. W przetargu złożone zostały 4 oferty – w kolejności od najtańszych były to: Intercor (650 mln zł), Kobylarnia i Mirbud (678,047 mln zł), Budimex i Strabag (758,568 mln zł) oraz Polqua (859,655 mln zł). Budżet inwestora wynosił 943,018 mln zł.
Pierwotnie jako ofertę najkorzystniejszą wskazano konsorcjum Kobylarni i Mirbudu. Intercor nie przedłużył terminu związania ofertą, a oferta firmy Polaqua została odrzucona. Wybrane konsorcjum odmówiło jednak podpisania umowy.
W tej sytuacji inwestor został z jedną ważna ofertą złożoną przez konsorcjum Budimex i Strabag. Także i ten wykonawca, podobnie jak poprzedni, odmówił jednak podjęcia się realizacji tego zadania. GDDKiA musi unieważnić przetarg i wszcząć nowe postępowanie.
Odcinek, o którym mowa, to jedna z pięciu części, na które podzielono konieczną do wybudowania autostradę między Tuszynem a Częstochową. Cztery z nich leżą w województwie łódzkim. To fragmenty realizacyjne: Tuszyn (bez węzła) – Bełchatów (z węzłem), Bełchatów (bez węzła) – węzeł Kamieńsk (z węzłem), węzeł Kamieńsk (bez węzła) – węzeł Radomsko (z węzłem) oraz węzeł Radomsko (bez węzła) – gr. woj. łódzkiego/śląskiego. Piąty odcinek leży na terenie województwa śląskiego i łączy granicę województw z węzłem Rząsawa kolo Częstochowy.
Wszystkie pozostałe odcinki mają już wykonawców, a umowy na ich realizację zostały podpisane. Pierwszy i trzeci z odcinków budują w konsorcjum Budimex ze Strabagiem. Odcinek od Radomska do granicy województwa Intercor a fragment położony na terenie województwa śląskiego – Polaqua. Te części powinny być gotowe w 2022 roku. Wszystko wskazuje na to, że na ok. 24-kilometrowy fragment (drugi w kolejności) między węzłami Bełchatów (na południe od Piotrkowa Trybunalskiego) i Kamieńsk poczekamy dłużej. Na razie nie wiadomo kiedy i w jakim trybie ruszy nowe postępowanie.
To nie pierwszy przypadek, kiedy wykonawcy, którzy złożyli oferty, odmawiają podpisania umowy. W ostatnim czasie warunki rynkowe – w tym ceny materiałów i koszty pracy – zmieniają się bardzo dynamicznie. Branża od dawna apeluje o pilne uregulowanie waloryzacji kontraktów tak, aby oddawała ona faktyczne zmiany, które zachodzą na rynku. Jest to tym bardziej istotne, że rozstrzyganie przetargów trwa długo i to co wykonawca deklarował w momencie składania oferty często jest już nieaktualne w czasie gdy zapada decyzja o wyborze najkorzystniejszej oferty, a kontrakt przestaje być rentowny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.