Partner serwisu
Drogi i autostrady

A2 Świecko – Nowy Tomyśl, czyli przejście dla zwierząt średnio co 700 m

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
09-04-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
A2 Świecko – Nowy Tomyśl, czyli przejście dla zwierząt średnio co 700 m
fot. GDDKiA
– Wielkość projektu i nakłady inwestycyjne czynią Autostradę Wielkopolską SA największym przedsięwzięciem ekologicznym w Europie – mówi Zofia Kwiatkowska z firmy Autostrada Wielkopolska. Droga ze Świecka do Konina ma 255 km. Na szczególną uwagę zasługuje jednak odcinek od Świecka do Nowego Tomyśla. Na tym fragmencie o długości 106 km znajdują się łącznie 154 przejścia dla zwierząt co w przeliczeniu daje jeden przepust co ok. 700 m.

Trasa A2 w 80% do granicy z Niemcami przebiega przez tereny leśne, w tym obszary chronione Natura 2000. Z uwagi na to nakłady na urządzenia ochrony środowiska przy jej budowie musiały być duże. Ostatecznie w przypadku odcinka Nowy Tomyśl – Konin, liczącego 149 km, wydano na ten cel ok. 10% kosztów budowy, a w przypadku odcinka z Nowego Tomyśla do Świecka było to ok. 25% kosztów budowy, czyli 1,3 mld zł.

Na co dokładnie te pieniądze zostały wydane? W przypadku dłuższego fragmentu przeznaczono je na budowę 11 przejść dla dużych i średnich zwierząt, 3 przepustów dla drobnej zwierzyny, ogrodzenia o długości blisko 300 km oraz ekranów akustycznych o powierzchni 49 tys. m2. Jeśli chodzi o krótszy odcinek to liczba obiektów służących środowisku jest dużo większa. Na tej drodze postawiono 35 przejścia dla dużych i średnich zwierząt, 119 przepustów dla drobnej zwierzyny i płazów, ogrodzenia o długości 232 km, ekrany akustyczne o powierzchni 20 tys. m2 oraz uwzględniono ekrany ochronne dla nietoperzy.

Jak widać uwzględnianie takiej infrastruktury przy projektowaniu dróg jest bardzo kosztowne. – Jedno przejście dla zwierząt to ok. 20 mln zł, czyli roczny budżet średniej wielkości gminy w Polsce – komentuje Zofia Kwiatkowska. Jednak ingerując w naturalne środowisko nie możemy oszczędzać na przystosowaniu drogi tak aby była jak najmniej uciążliwa dla zwierząt.

– Budowa tego newralgicznego fragmentu autostrady stawiana jest za wzór nie tylko w Polsce, ale również poza jej granicami. W opinii głównego kredytodawcy realizacji autostrady do Świecka, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, przedsięwzięcie wykonane jest wzorcowo i z poszanowaniem najwyższych standardów ochrony środowiska – informuje przedstawicielka Autostrady Wielkopolskiej.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

Prawie 60 km autostrady A1 dostępne dla kierowców

Drogi i autostrady

Prawie 60 km autostrady A1 dostępne dla kierowców

Redakcja/inf. pras. 30 grudnia 2021

Bramki na A1 znowu pójdą w górę

Drogi i autostrady

Bramki na A1 znowu pójdą w górę

Redakcja 19 czerwca 2017

Boston chce stworzyć przestrzeń miejską pod autostradą. Powstanie tam park

Drogi i autostrady

Dziś powroty z długiego weekendu. Czy kierowców znowu czekają korki na A1?

Drogi i autostrady

Łódź: Po otwarciu A1 tranzyt przez miasto spadł o połowę

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

Prawie 60 km autostrady A1 dostępne dla kierowców

Drogi i autostrady

Prawie 60 km autostrady A1 dostępne dla kierowców

Redakcja/inf. pras. 30 grudnia 2021

Bramki na A1 znowu pójdą w górę

Drogi i autostrady

Bramki na A1 znowu pójdą w górę

Redakcja 19 czerwca 2017

Boston chce stworzyć przestrzeń miejską pod autostradą. Powstanie tam park

Drogi i autostrady

Dziś powroty z długiego weekendu. Czy kierowców znowu czekają korki na A1?

Drogi i autostrady

Łódź: Po otwarciu A1 tranzyt przez miasto spadł o połowę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5