Drogi potrzebują wieloletniego programu utrzymania, na wzór tego, który został opracowany dla kolei – uważa minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Na utrzymanie dróg należy czynić nakłady – także na te nowo budowane – i to z roku na rok coraz wyższe – mówił, podczas sesji ministerialnej towarzyszącej Międzynarodowemu Zimowemu Kongresowi Drogowemu odbywającego się w Gdańsku.
Utrzymanie to zagadnienie , którego dopiero się uczymy, uważa minister. To dlatego, że podobnie jak inne kraje byłego bloku komunistycznego, cały czas musimy nadrabiać wieloletnie zaległości w zakresie budowy dróg. Realizując duży program inwestycyjny, nie możemy jednak oszczędzać na utrzymaniu.
W tym względzie, jak zauważył Andrzej Adamczyk, warto uczyć się choćby na wcześniejszych błędach w obszarze kolei. – Przez lata szukano oszczędności na wydatkach związanych z utrzymaniem sieci kolejowej – mówił minister. Jak dodał dziś, na potrzeby modernizacji torów wydamy 67 mld zł. – Gdyby w tamtych latach uznano, że takie działania [oszczędzanie na utrzymaniu – dop. red.] przyniosą szkody, to zapewne część działań dziś byłaby niepotrzebna – stwierdził.
– Brak tych wysiłków w obszarze kolejowym kazał nam zwiększać nakłady na utrzymanie dróg krajowych – powiedział dodając, że w latach 2017 i 2018 na utrzymanie dróg przeznaczano po 1 miliardzie złotych. – To są kwoty rosnące –stwierdził. Zdaniem Adamczyka, nakłady na utrzymanie sieci drogowej, także tej nowo budowanej, powinny być z roku na rok coraz wyższe.
– Marzeniem jest stworzenie wieloletniego programu utrzymaniowego da dróg , bo taki jest dla szlaków kolejowych. Musimy się nauczyć i przyswoić kardynalną zasadę : utrzymanie całoroczne kosztuje, wymaga nakładów finansowych i musi być realizowane – kontynuował.
Wieloletni program utrzymaniowy, w którym byłyby określone konkretne kwoty na każdy rok miałby co najmniej kilka pozytywnych stron. Przede wszystkim przełożyłby się na poprawę stanu dróg i zniwelował wahania pomiędzy – jak porównał Andrzej Adamczyk – mamy siedem lat chudych, a potem siedem lat tłustych, kiedy nadrabiamy czas gorszego okresu.
Z drugiej strony, pozwoliłoby to firmom świadczącym usługi utrzymaniowe, na zaplanowanie wydatków, inwestycje w sprzęt i w zasoby kadrowe.
Zdaniem ministra, dziś ten cel realizowany jest dzięki opieraniu utrzymania na wieloletnich umowach z przedsiębiorcami oraz określaniu procedur dotyczących tak rutynowych działań, jak i sytuacji ekstremalnych. Te procedury, jak ocenił, sprawdzają się, czego przykładem była sytuacja po tornado, które w sierpniu ub. roku przeszło nad województwem pomorskim, czyniąc wiele szkód, jednocześnie przewalając m.in. wiele drzew na drogi.
– GDDKiA stanęła na wysokości zadania. Po kilku godzinach drogi były przejezdne, można było nieść pomoc poszkodowanym, bo zadziałały procedury – ocenił minister.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.