Rynek Infrastruktury
„W minionych latach Alpine zawsze dążyła do zbudowania efektywnych, roboczych relacji z GDDKiA. Z tego też powodu nie zabierała publicznie głosu wobec wyzwań, z którymi musiała się mierzyć w codziennej współpracy z Generalną Dyrekcją. Zachowanie GDDKiA było nieproduktywne, świadczyło o braku woli współpracy, a przede wszystkim zaniedbywaniu zobowiązań wynikających z umowy” – czytamy w oświadczeniu wykonawcy.
Alpine Bau wskazuje na to, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad publicznie obwiniała firmę i wszystkie problemy i opóźnienia spowodowane według niej przez niewłaściwe przygotowanie projektu oraz nieodpowiednie planowanie.
Przykładem tego jest problematyczna konstrukcja mostu MA-532, którego statyczny projekt był wielokrotnie ostro krytykowany. W przeszłości Alpine, wspierana opiniami międzynarodowych ekspertów, proponowała GDDKiA liczne, konstruktywne rozwiązania zakończenia jego budowy – profesjonalne, szybkie i bezpieczne dla przyszłych użytkowników.
„Jak informowaliśmy GDDKiA w odpowiedzi na list pana Lecha Witeckiego z 20 maja bieżącego roku, Alpine nadal otwarta jest na konstruktywną dyskusję z Generalną Dyrekcją na temat możliwości zakończenia projektu. Niestety, metoda napraw, forsowana dotąd przez GDDKiA nie daje szans na szybkie rozwiązanie problemu, a także jest nieracjonalna z profesjonalnego punktu widzenia” – informuje Alpine Bau.
– To, że GDDKiA realizuje teraz gwarancję bankową, stanowi dla nas jasny sygnał, iż nie jest zainteresowana polubownym, korzystnym dla wszystkich rozwiązaniem. Nie będziemy zaskoczeni, jeśli okaże się, że sama GDDKiA ma na myśli zerwanie kontraktu – powiedział Arnold Schiefer, prezes Alpine Holding GmbH.
„W przeciwieństwie do mylących doniesień medialnych, za decyzją Alpine o wycofaniu się z umowy z GDDKiA nie stały problemy finansowe. Już w marcu bieżącego roku firma porozumiała się z FCC (firmą-matką Alpine) oraz wierzycielami, uzgadniając plan restrukturyzacji. Obowiązuje on do 2015 roku, zapewniając niezbędne finansowanie, stabilizując pozycję Alpine i tworząc podstawy do budowania stabilnej przyszłości firmy” – wyjaśnia firma.
– Nie zmienia to faktu, iż Alpine nie może dłużej finansować polskich projektów infrastrukturalnych, a w odpowiedzi na niewłaściwe działania GDDKiA, zrobi wszystko, by bronić stabilności finansowej firmy. Nie dopuścimy do upadłości naszej firmy, jak to spotkało już liczne polskie firmy budowlane, które w przeszłości poniosły konsekwencje postępowania GDDKiA – dodał Schiefer.