Sąd oddalił skargę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej dotyczący przetargu na S16 Olsztyn Wschód – Barczewo. Potwierdził tym samym konieczność unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty i powtórnego zbadania ofert.
Przetarg dotyczący projektu i budowy odcinak S16 od Olsztyna do Barczewa GDDKiA rozstrzygnęła na początku października. Spośród 9 ofert wybrała propozycję Budimeksu o wartości 507,4 mln zł.
Od tego rozstrzygnięcia do KIO odwołało się konsorcjum Polimex Mostostal i Mosty Łódź, które złożyło tańszą ofertę – 445,512 mln zł – ale zdaniem inwestora była ona niezgodna z warunkami zamówienia i została odrzucona. GDDKiA uznała, że zapisano w niej m.in. niedopuszczoną przez Program funkcjonalno-użytkowy technologię wzmocnienia podłoża, brak pełnego zakresu prac na jednym z obiektów, błędne założenia wzmocnienia podłoża w rejonie rzeki Pisy a także nieuwzględnienie prac projektowych i robót dotyczących istniejących jezdni dodatkowych i dróg bocznych.
KIO przyznało rację wykonawcy i nakazało unieważnić pierwsze rozstrzygnięcie, ponownie zbadać oferty z jednoczesnym uwzględnieniem odrzuconej pierwotnie oferty. GDDKiA złożyła skargę na ten wyrok, ale sąd wyrokiem z 7 lutego oddalił ją. Oznacza to, że inwestor będzie musiał jeszcze raz dokonać analizy złożonych propozycji.
Warto dodać, że wszystkie złożone oferty przekroczyły zaplanowany budżet ustalony na ok. 390,6 mln zł.
Odcinek Olsztyn – Barczewo ma 11,4 km długości. W przetargu jest obecnie także odcinek Barczewo – Biskupiec. Dla tego odcinka wybrano ofertę Porr, ale od rozstrzygnięcia wpłynęły odwołania do KIO. Izba oddaliła odwołania wykonawców, ale wiadomo, że wyrok został zaskarżony do sądu.
W ramach tego odcinka w sumie przebudowanych ma być 30 km obecnej DK16, która zostanie dostosowana do parametrów klasy S. Wybudowana ma bycm.in. druga jezdnia, a także przebudowana konstrukcja niektórych odcinków drogi. Wybudowane zostaną również dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych.
Zaplanowano budowę nowych węzłów drogowych: Wójtowo oraz Łęgajny oraz przebudowę węzłów Barczewo, Kromerowo i Biskupiec w celu dostosowania ich do parametrów klasy S. Powstaną urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne i przejścia dla zwierząt. W planach jest budowa pary MOP i obwodu utrzymania drogi.
W przetargach na oba zadania GDDKiA zastosowała pilotażowo zmiany w Programie funkcjonalno-użytkowym i Szczególnych warunkach kontraktu. Dotycząc one m.in. konieczności uwzględnienia stosowania nowych technologii, w tym maksymalne wykorzystanie destruktu asfaltowego do budowy nowych nawierzchni oraz samowystarczalne oświetlenie węzłów drogowych z wykorzystaniem energii odnawialnej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.