Partner serwisu
Drogi i autostrady

Benzyna i ON podrożeją o ponad 60 gr? Bruksela chce wprowadzić zmiany

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
16-09-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
WysokieNapiecie.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Benzyna i ON podrożeją o ponad 60 gr? Bruksela chce wprowadzić zmiany
fot. pixabay.com/pl/users/JirkaF
Transport drogowy w UE także ma być włączony do systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 (EU ETS) – wynika z projektu dokumentu Komisji Europejskiej, do którego dotarło WysokieNapiecie.pl. To oznacza, że za benzynę i olej napędowy zapłacimy o ponad 60 gr/l więcej – uważa ekspert. Zmianę popierają producenci samochodów, przeciwko są ekolodzy.

W tym tygodniu Komisja Europejska chce przekazać Parlamentowi Europejskiemu i Radzie swoje stanowisko ws. ambitniejszego celu redukcji emisji CO2 przez Unię Europejską. Bruksela chce zaproponować, aby cel redukcji emisji CO2 w 2030 roku, względem 1990 roku, wyniósł „przynajmniej 55%” – wynika z roboczej wersji stanowiska, do której dotarli dziennikarze portalu WysokieNapiecie.pl.

Bruksela: bardziej ambitny cel wymaga nowych środków

Obecny cel redukcji emisji dwutlenku węgla, przyjęty zaledwie dwa lata temu, to 40% do 2030 roku. Natomiast cała UE zobowiązała się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Zdaniem Komisji Europejskiej bez podwyższenia ambicji już w najbliższej dekadzie, ostatecznego celu nie uda się zrealizować.

W ocenie unijnych komisarzy niezbędne do osiągnięcia bardziej ambitnego celu redukcji CO2 będzie włączenie całego sektora transportowego i budownictwa do systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (EU ETS). Dziś uprawnienia na tym rynku kupują przede wszystkim elektrownie (węglowe i gazowe) oraz duży przemysł – czyli podmioty emitujące CO2.

Włączenie transportu miałoby się odbywać w odwrotnym kierunku, czyli zamiast emitentów CO2 (kierowców), kupować uprawnienia do emisji musieliby producenci paliw (rafinerie) i ich importerzy (byłby to tzw. upstream emissions trading system).

Włączenia transportu do ETS chcą producenci aut

Za włączeniem sektora transportowego do systemu EU ETS od dawna opowiadali się… producenci samochodów. Organizacje takie jak ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) i VDA (niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego) od lat przekonywały, że Unia Europejska obarcza całą odpowiedzialnością za redukcji emisji CO2 w transporcie automakerów. Dotychczasowe unijne przepisy nakładały bowiem na producentów i importerów aut wymagania w zakresie maksymalnej średniej emisyjności floty sprzedawanych aut. To z tego względu producenci zaczęli masowo produkować hybrydy, hybrydy plug-in i auta całkowicie elektryczne. Im więcej ich sprzedali, tym bardziej mogli obniżyć swoją średnią emisyjność i sprzedawać więcej paliwożernych aut sportowych i SUV-ów.

Producenci liczyli, że w końcu uda im się skłonić Brukselę, aby zamiast dalszego dokręcania śruby w zakresie emisyjności floty, zaczęła podkręcać śrubę ich klientom, czyli użytkownikom samochodów, poprzez obciążanie paliwa opłatami za emisję CO2.

Dlaczego ekolodzy są przeciwko podwyższaniu cen paliw? Kto ostatecznie zapłaci za proponowane zmiany? Czy ograniczenia zmniejszę widocznie emisję CO2? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lafarge rezygnuje z produkcji cementów portlandzkich

Drogi i autostrady

Lafarge rezygnuje z produkcji cementów portlandzkich

ep./inf. pras. 26 listopada 2021

Wielki emisyjny szwindel? Różne instytucje różnie obliczają poziom emisji CO2

Intermodal i logistyka

Bruksela ma nowe pomysły dla klimatu

Drogi i autostrady

Bruksela ma nowe pomysły dla klimatu

Rafał Zasuń, Lidia Wojtal, WysokieNapiecie.pl 29 sierpnia 2019

Czy branża lotnicza będzie kiedykolwiek bardziej eko?

Intermodal i logistyka

Polska – Bruksela: dużo rozmów o CO2, ale nie dobito targu

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Lafarge rezygnuje z produkcji cementów portlandzkich

Drogi i autostrady

Lafarge rezygnuje z produkcji cementów portlandzkich

ep./inf. pras. 26 listopada 2021

Wielki emisyjny szwindel? Różne instytucje różnie obliczają poziom emisji CO2

Intermodal i logistyka

Bruksela ma nowe pomysły dla klimatu

Drogi i autostrady

Bruksela ma nowe pomysły dla klimatu

Rafał Zasuń, Lidia Wojtal, WysokieNapiecie.pl 29 sierpnia 2019

Czy branża lotnicza będzie kiedykolwiek bardziej eko?

Intermodal i logistyka

Polska – Bruksela: dużo rozmów o CO2, ale nie dobito targu

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5