Partner serwisu
Drogi i autostrady

Blocher: Branża budowlana potrzebuje rozsądnego standardu umów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

mj

Data publikacji:
18-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Blocher: Branża budowlana potrzebuje rozsądnego standardu umów
Dariusz Blocher, prezes Budimeksu (fot. Włodzimierz Włoch)
– Lech Witecki ma do odegrania dużą rolę w debacie nad kształtem polskiej branży budowlanej i to nie tylko w kwestii inwestycji drogowych. Pamiętajmy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, czy Polskie Linie Kolejowe to instytucje, z których biorą przykład inne podmioty, jak choćby samorządy – powiedział Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, komentując wystąpienie szefa GDDKiA w trakcie Kongresu Infrastruktury, który odbył się w Warszawie 17 października. Szef Budimeksu zaznaczył też, że liczy na wprowadzenie wzorca umów przygotowanego przez Urząd Zamówień Publicznych.

Spory pomiędzy wykonawcami i Generalną Dyrekcją stanowią chleb powszedni polskiej branży budowlanej. Lista wzajemnych zarzutów jest długa, jednak podstawową kwestia dotyczy nierównomiernego rozkładu ryzyka związanego z realizacją kontraktów. Jak podkreślają przedstawiciele branży budowlanej potrzebny jest dobry standard umów, który pozwoli na jasne określenie wzajemnych zobowiązań i stworzy możliwość dostosowania warunków kontraktów do warunków panujących na budowie. – Gdyby udało się wprowadzić na przykład wzorzec umów przygotowany przez Urząd Zamówień Publicznych, to byłby to wyraźny krok na przód. Propozycja UZP zawiera szereg rozwiązań, które są dobre dla branży – powiedział Dariusz Blocher.

Co prawda propozycje Urzędu Zamówień Publicznych nie są standardem FIDIC, ale zawierają propozycje, o które od dawna zabiegają przedstawiciele firm budowlanych. Jak przekonuje sam Urząd ryzyko związane z realizacją kontraktów powinno być rozłożone inaczej w przypadku projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, inaczej zaś w przypadku zamówień publicznych. Dlatego we wzorcu umów pojawiają się zapisy dotyczące rewaloryzacji cen, regulacje określające zakres prac, przewiduje się bardziej przejrzystych zasad wypłacania zaliczek. Pojawia się także sugestia wprowadzenia koordynatora projektu. – W propozycjach UZP pojawia się wiele elementów, które mogą po prostu poprawić relacje pomiędzy wykonawcami, a inwestorem, czyli GDDKiA – stwierdził Dariusz Blocher.

Jak zaznaczył szef Budimeksu, spory pomiędzy stroną publiczną i prywatną są czymś nieuchronnym. – Prawdopodobnie nigdy nie będzie tak, że uda nam się rozstrzygnąć wszystkie kwestie sporne, sama dyskusja jest potrzebna, ponieważ umożliwia ona szukanie nowych rozwiązań, bardziej odpowiadających rzeczywistości. Jednak podkreślanie różnic i punktów wspólnych nie wystarczy i trzeba być gotowym na wdrażanie konkretnych ustaleń. Dlatego warto dążyć do wprowadzenia standardu proponowanego przez UZP, ponieważ uwzględnia on wiele z tych rzeczy, o których rozmawiamy w ostatnich latach – przekonywał prezes Budimeksu.

 


 

Biała Księga Infrastruktury powstała w ramach stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury i została zaprezentowana po raz pierwszy 17 października 2013 roku na Kongresie Infrastruktury Polskiej. Zachęcamy do pobrania i przeczytania Białej Księgi Infrastruktury (format PDF).

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5