Partner serwisu
Drogi i autostrady

Bratysława: Pierwszy magazyn energii w sieci ładowania samochodów na prąd

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
07-01-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Greenway Poland

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Bratysława: Pierwszy magazyn energii w sieci ładowania samochodów na prąd
fot. Pixabay
W budowanej w Polsce i Słowacji sieci ładowania samochodów elektrycznych zainstalowano GridBooster – magazyn energii połączony z punktami ładowania. To pierwsze takie rozwiązanie w Europie Środkowo-Wschodniej. W Polsce do 2020 roku Greenway planuje zainstalować 10 takich magazynów, wspierających nie tylko zasilanie samochodów, ale też funkcjonowanie systemu elektroenergetycznego. Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej do spraw Unii Energetycznej chwali Greenway Infrastructure za przyjęte rozwiązanie.

Pierwsza w Europie Środkowej stacja ładowania samochodów elektrycznych zintegrowana z magazynem energii – GridBooster – została uruchomiona w Bratysławie, w centrum handlowym Avion. Rozwiązanie stanowi część sieci Greenway, budowanej także w Polsce sieci ładowania samochodów elektrycznych.

Jak działa GridBooster

Instalacja składa się z dwóch stacji szybkiego ładowania o mocy 50 kW każda oraz z magazynu energii o pojemności 52 kWh, który może zasilać stacje mocą 60 kW. Powszechnie stosowane stacje szybkiego ładowania pobierają energię elektryczną bezpośrednio z sieci energetycznej. W przypadku GridBooster energia pobierana jest z magazynu lub z sieci lub z obu tych źródeł, jeśli zajdzie taka potrzeba. Magazyn może być ładowany z sieci, gdy ceny energii elektrycznej są niskie, lub z lokalnego źródła odnawialnego, takiego jak np. panele fotowoltaiczne. Przyjęte rozwiązanie pozwala na ładowanie do czterech pojazdów elektrycznych jednocześnie.

Dostawcą magazynu energii jest firma Delta, która zapewniła także oprogramowania do zarządzania przepływem energii pomiędzy magazynem, stacjami ładowania i pojazdami elektrycznymi (DEEMS). Jednym z zadań systemu jest monitorowanie poboru energii z sieci, aby zapewnić optymalne jej koszty oraz zarządzać ograniczeniami sieciowymi w zakresie mocy przyłączeniowej.

Powstaje system ładowania uniezależniający się od tradycyjnych elektrowni

Zastosowana przez Greenway Infrastructure technologia pozwala na lokalne wytwarzanie energii oparte na źródłach odnawialnych i na jej magazynowaniu. Gdy podobne systemy zostaną wdrożone w większej liczbie, będą w stanie zwiększyć elastyczność całej sieci energetycznej i zmniejszyć uzależnienie stacji ładowania od produkcji energii pochodzącej z dużych, tradycyjnych elektrowni.

Dodatkowo zastosowane rozwiązanie ułatwia przyłączanie stacji ładowania samochodów elektrycznych do sieci energetycznej, ograniczając moc przyłączenia. W sytuacji szczytowego zapotrzebowania na moc, kiedy ładować się będzie wiele samochodów jednocześnie, energia pochodzić może z magazynu, a nie z sieci.

Zdaniem Petera Badika, współzałożyciela Greenway Infrastructure, GridBooster pozwoli w przyszłości wykorzystać olbrzymi potencjał milionów pojazdów elektrycznych do zwiększenia elastyczności sieci energetycznej.

– GridBooster to nowy element naszej sieci ładowania samochodów elektrycznych w Słowacji i Polsce, gdzie zamierzamy przetestować te rozwiązania w praktyce. Przygotowanie infrastruktury ładowania samochodów w celu wsparcia masowego rozwoju elektromobilności jest złożonym i trudnym zadaniem i cieszę się, że stanęliśmy na czele tej energetycznej rewolucji w naszej części Europy – powiedział.

– Magazyny energii, które instalować będziemy także w Polsce, pozwolą nam na sprawdzenie możliwości wykorzystania naszej sieci ładowania do oferowania inteligentnych usług energetycznych – mówi Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland. – Celem jest budowa systemu wspartego odnawialnymi źródłami energii, opartych na inteligentnych sieciach i rozproszonym magazynowaniu energii. Pojazdy elektryczne będą jednym z ważniejszych elementów tego przyszłego systemu inteligentnej energetyki.

UE chwali i finansuje

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. unii energetycznej Maroš Šefčovič chwali przyjęte rozwiązanie: – Biorąc pod uwagę rozwój źródeł odnawialnych, ważne jest nie tylko wytwarzanie czystej energii, ale także opracowywanie wydajnych, komercyjnych i łatwych do wdrożenia rozwiązań do jej magazynowania – powiedział Maroš Šefčovič. – Tu do gry wchodzą magazyny energii, redefiniując nie tylko transport, ale również cały rynek energii. Pragnę pochwalić Greenway Infrastructure i Deltę za wyznaczenie trendów w tej dziedzinie. Ich praca pomoże także wypełnić lukę w infrastrukturze ładowania, której istnienie jest kluczowe do przekonania konsumentów do pojazdów o zerowej emisji. Szacujemy, że w UE do 2020 roku potrzeba będzie 800 tys. publicznych punktów ładowania.

Realizacja projektu Greenway Infrastructure jest współfinansowana przez Komisję Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę". Ma on na celu rozmieszczenie infrastruktury szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż korytarzy transportowych TEN-T. Stacja ładowania i magazyn energii będą funkcjonować w ramach sieci Greenway, największej sieci ładowania pojazdów elektrycznych w Europie Środkowej. Technologia magazynu energii jest dostarczana przez firmę Delta, wiodącą na świecie firmę technologiczną dostarczającą szeroki zakres nowoczesnych rozwiązań dla energetyki.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Będą ładowarki na MOP-ach przy A1, A2 i A4

Drogi i autostrady

Będą ładowarki na MOP-ach przy A1, A2 i A4

Redakcja/inf. pras. 20 lutego 2020

Greenway będzie ładować samochody energią z OZE

Intermodal i logistyka

Greenway będzie ładować samochody energią z OZE

Redakcja/inf. pras. 24 grudnia 2019

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Będą ładowarki na MOP-ach przy A1, A2 i A4

Drogi i autostrady

Będą ładowarki na MOP-ach przy A1, A2 i A4

Redakcja/inf. pras. 20 lutego 2020

Greenway będzie ładować samochody energią z OZE

Intermodal i logistyka

Greenway będzie ładować samochody energią z OZE

Redakcja/inf. pras. 24 grudnia 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5