Partner serwisu
Drogi i autostrady

Było 577, teraz jest 370. Na ile kilometrów dróg GDDKiA podpisze umowy w 2017 roku?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
24-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Było 577, teraz jest 370. Na ile kilometrów dróg GDDKiA podpisze umowy w 2017 roku?
fot. Leonard Dolecki
Według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w 2017 roku miały zostać podpisane umowy na budowę 577 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad. Jak dotąd są kontrakty na ok. 30 km z tych tras. Z uwagi na unieważnienie przetargu na S14 od tej liczby należy odjąć także 27 km. Na kolejne pięć miesięcy zostaje więc 520 km nowych dróg, na które umowy miały zostać podpisane do końca br. Jak jednak w ostatnim czasie podała GDDKiA ta liczba ma być znacznie mniejsza.

Z informacji podanych w czerwcu przez "money.pl" Generalna Dyrekcja do końca roku ma podpisać umowy na 339,878 km nowych dróg krajowych, ekspresowych i autostrad. Trasy, których odcinki do końca grudnia br. mają mieć swoich wykonawców to m.in. A2, S7, S19, S3, S10, S11, czy S3.

Do tego dochodzi 30,79 km, na które kontrakty zostały już podpisane. Są to dwa odcinki S61. Pierwszy z nich to fragment od końca obwodnicy Suwałk do Budziska z obwodnicą Szypliszek, a drugi to II jezdnia obwodnicy Szczuczyna. Obie inwestycje prowadzi białostocki oddział GDDKiA, a umowy na nie podpisano kolejno w 6 czerwca i 26 maja. Łączna wartość tych zadań to 680,661 mln zł.

Uszczuplony plan

Łącznie to 370,668 km. Jak się jednak okazuje plany co do kontraktów w 2017 roku były znacznie większe. Miało być to łącznie 577,277 km dróg, z czego większość stanowią trasy ekspresowe. Gdzie podziały się te kilometry?

Po pierwsze można odjąć przetargi, które już zakończono, czyli wyżej wymienione 30,79 km trasy S61. Druga sprawa to 26,603 km, które należy odjąć z uwagi na anulowanie przetargu dotyczącego budowy Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14. Mieszkańcy od dawna walczą o tę drogę, ale z uwagi na zbyt wysokie ceny ofert, które otrzymał zamawiający, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa postanowiło unieważnić postępowanie i ogłosić nowe. Ostatecznie S14 ma zostać zbudowana taniej, w okrojonym kształcie. Powrót do poprzedniego projektu jest możliwy jedynie przy dofinansowaniu ze strony samorządów.

Zostaje więc 519,884 km dróg, na które kontraktów mieliśmy doczekać się jeszcze w 2017 roku.

Obecnie lista inwestycji na, które mieliśmy się doczekać umów do końca br. wygląda następująco:
Łącznie jest to 339,878 km dróg. Jednak z początkowych planów nadal zostaje 180,006 km. Jakie drogi się w tym zawierają? Są to odcinki tras S6, S7, S17, DK-77, DK-9 oraz DK-13.
  
S6 w dalszej perspektywie

W przypadku drogi ekspresowej S6 mowa o odcinkach Lębork – Obwodnica Trójmiasta (podzielonego na 4 zadania), koniec obwodnicy Sławna – początek obwodnicy Słupska, obwodnica Sławna oraz Koszalin – Sławno. Większość z tych inwestycji jest obecnie w I etapie przetargu. Jedynie w przypadku odcinków węzeł Luzino – węzeł Szemud i węzeł Szemud – Gdynia Wielki Kack zaproszono już firmy do składania ofert.

Łącznie jest to 7 inwestycji, na które umowy miały zostać podpisane w dniach 29 grudnia, w przy przypadku budowy fragmentu Lębork – Obwodnica Trójmiasta oraz 8 grudnia, w przypadku pozostałej części trasy.

Całkowita długość opisanej trasy to 109,121 km. Jej planowane ukończenie to połowa 2021 roku. Cała trasa S6 jest bardzo istotna dla województw zachodniopomorskiego i pomorskiego. Biegnie ona równolegle do brzegu Morza Bałtyckiego. Obecnie trwają też prace na całej jej długości na Pomorzu Zachodnim. Jednak po ukończeniu trwających inwestycji nadal zostanie luka między Lęborkiem a Słupskiem. Obecnie MIB nie planuje rozpoczęcia działań w kierunku budowy ostatniego odcinka S6.

Małopolska poczeka na S7

W grudniu br. mieliśmy także doczekać się umów na budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S7. Chodzi o fragmenty Szczepanowice – Widoma i Widoma – węzeł Nowa Huta (dawniej węzeł Igołomska). Ich łączna długość to 32,279 km. Pierwszy z nich jest obecnie w pierwszym etapie przetargu, a w przypadku drugiego firmy zostały już zaproszone do składania ofert.

Są to dwa odcinki S7 z Krakowa na północ, które otrzymały decyzje środowiskowe. Mają być one gotowe w kwietniu 2021 roku. GDDKiA czeka również na pozwolenie od Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska na ostatnią część prowadzącą ze Szczepanowic do granicy województwa.

Obwodnice „odłożone na półkę”

Do wspomnianych 180 km zaliczają się jeszcze cztery obwodnice. Są to drogi obwodowe dla takich miejscowości jak: Stalowa Wola i Nisko (DK-77, długość: 15,286 km), Iłża (DK-9, długość: 7,2 km), Tomaszów Lubelski (S17, długość: 9,58 km) oraz Warzymice i Przecław (DK-13, długość 6,54 km).

Te trasy nie zostały uwzględnione w liście opublikowanej w czerwcu. Nie można też powiedzieć, że są to inwestycje z planowanym terminem umowy zbliżonym do końca roku. Kontrakt na obwodnicę Stalowej Woli i Niska, na które wybrano już nawet najkorzystniejszą ofertę, miał być podpisany na koniec września br. Z kolei droga obiegająca Tomaszów Lubelski miała otrzymać wykonawcę w połowie października.

Ciężko więc powiedzieć czy nie zostały one po prostu „odłożone na półkę”. Jeśli jednak postępowania nabiorą tępa to tymi czterema drogami powinniśmy pojechać w 2021 roku.

Przetarg trudno kontrolować

Oczywiste jest to, że daty podpisania umów mogą być tylko szacowane. Nie ma możliwości, aby trzymać postępowanie na budowę drogi w ściśle określony ryzach czasowych i co do dnia podpisywać umowę. Jest tak z uwagi na długie procesy urzędnicze, a także częste pytania i odwołania zgłaszane przez oferentów.

Opisane wyżej dane przewidują dużą kumulację podpisywanych umów w ciągu ostatnich dni lipca oraz następnych 5 miesięcy. GDDKiA chce uniknąć zbytniego natężenia z uwagi na to, że może to zaowocować wzrostem cen.

To ile kontraktów na nowe drogi będziemy mieli w 2017 roku będziemy mogli powiedzieć dopiero po upływie 12 miesięcy. Teraz można tylko liczyć na to, aby Generalna Dyrekcja sprawnie przeprowadziła procedury.

Obecna sytuacja wygląda tak, że przez niecałe 7 miesięcy podpisano 2 umowy z wykonawcami na 30 km dróg ekspresowych. Czy zgodnie z podanymi planami do końca roku GDDKiA podpisze z wykonawcami 35 umów na realizację łącznie 340 km tras?

O tym jakie drogi nadzorowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad maja zostać oddane do użytku w 2017 roku przeczytasz tu:
GDDKiA: W tym roku do użytku oddamy ponad 200 km nowych dróg
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kobylarnia i Mirbud z umową na łącznik obwodnicy Inowrocławia

Drogi i autostrady

Rusza przetarg na dokumentację dla obwodnicy Pułtuska

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kobylarnia i Mirbud z umową na łącznik obwodnicy Inowrocławia

Drogi i autostrady

Rusza przetarg na dokumentację dla obwodnicy Pułtuska

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5