Rynek Infrastruktury
Jak wyjaśnia ekspert na swoim blogu na portalu „natemat.pl”, na koniec lipca aktywa OFE wynosiły 284,2 mld zł, z czego 121,2 mld zł przypadało na obligacje skarbowe, które rząd chce umorzyć, przenosząc je do ZUS. Wartość papierów nie skarbowych wynosiła 31,3 mld zł, z czego blisko 18 mld zł przypadało ma wyemitowane przez BGK na rzecz KFD obligacje drogowe.
Obligacje drogowe również będą podlegały umorzeniu, ponieważ są objęte gwarancjami skarbu państwa. Jak pisze Furgalski, ma to służyć obniżeniu długu publicznego o około 8 procent. Jak odbije się to na drogach? W 2009 roku w wyniku nowelizacji budżetu państwo zdecydowało, że realizacja programu budowy autostrad i dróg ekspresowych nie będzie finansowane bezpośrednio przez państwo.
Zdecydowano, że finansowanie inwestycji zostanie zastąpione przez Krajowy Fundusz Drogowy, który będzie zaciągał dług poprzez kredyty w bankach lub poprzez emisję obligacji. Dziś dług wynosi ponad 44 mld zł, a jego roczna obsługa pochłania 2 mld zł. Za tę kwotę można byłoby zbudować około 50 km nowej autostrady.
Adrian Furgalski wyjaśnia, że zapętlenie w długach sprawiło, że sejm musiał wprowadzić przepisy umożliwiające zaciągniecie długu na spłatę starego długu. Podobny mechanizm ma być zastosowany odnośnie inwestycji kolejowych. Już w 2009 roku eksperci ostrzegali, że taka droga jest niebezpieczna finansowo, lecz rząd uspokajał, że obligacje zostaną kupione prze OFE, co mocniej zabezpieczy przyszłość emerytów. Teraz OFE będą mieć zakaz kupna takich akcji.
– Jesteśmy na etapie zmian w systemie emerytalnym. OFE mają mieć zakaz nabywania obligacji, w tym infrastrukturalnych – drogowych i kolejowych. Pojawia się pytanie, co rząd zamierza zrobić z obligacjami drogowymi, które Krajowy Fundusz Drogowy wyemitował? Zostały one nabyte przez OFE i jest to kwota 18 mld zł – mówił Adrian Furgalski podczas konferencji prasowej poświęconej kondycji rynku inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.
– Czy one będą mogły w tym OFE pozostać do wykupienia, czy też zostaną umorzone, ale wtedy należałoby znaleźć na wykupienie, obligacje ministra finansów mogą być umorzone, bo będą zapisane księgowym w ZUS-e. Jest to kolejny duży znak zapytania dotyczący przyszłej perspektywy i finansowania, które będzie po stronie Polski – dodał Furgalski.
Do tej pory dzięki OFE powstawało około 40 procent dróg. Dyrektor w ZDG TOR zastanawia się, czy „reforma” systemu emerytalnego nie odbije się na finansowaniu infrastruktury drogowej.
Kwestie związane z systemem finansowania infrastruktury transportowej w Polsce będą jednym z tematów pierwszego Kongresu Infrastruktury Polskie, który odbędzie się 17 października 2013 roku w Warszawie. Więcej informacji tutaj.