Partner serwisu
Drogi i autostrady

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
30-04-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców
fot. LD
– Raport [Najwyższej Izby Kontroli dot. kwot zaległych wypłacanych podwykonawcom przez GDDKiA– dop. red.] został wykonany w oparciu o umowy, które funkcjonowały w latach 2009-2012. Od tego czasu znacząco zmieniły się zapisy w podpisywanych kontraktach między wykonawcami a GDDKiA. Obecnie w znacznym stopniu zabezpieczają one podwykonawców, usługodawców i dostawców – komentuje w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Tomasz Kwieciński, zastępca dyrektora warszawskiego oddziału GDDKiA ds. inwestycji.

W ubiegłym tygodniu Najwyższa Izba Kontroli wydała raport pt. "GDDKiA realizując inwestycje drogowe nie zabezpieczyła interesu Skarbu Państwa". W dokumencie urząd zarzuca Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, że nie wyciąg wniosków z przeszłości. Inspektorzy przypomnieli trudną sytuację, która miała miejsce na rynku budowlanym w latach 2010 – 2012. Mnogość inwestycji drogowych realizowanych m.in. pod presją zbliżających się mistrzostw Europy w piłce nożnej poskutkowała problemami finansowymi, a także upadłością wielu firm. Zdaniem NIK – Teraz mamy do czynienia z pierwszymi symptomami, wskazującymi na możliwość powtórki z tej sytuacji.

Sytuacja jest lepsza

Generalne Dyrekcja twierdzi, że obecna sytuacja podwykonawców jest dużo lepsza, a dokument opracowany przez NIK bazuje nadanych dotyczących starych umów. – Zapisy w umowach cały czas ewoluują zgodnie ze zmianami na rynku. Obecna forma w dobry sposób zabezpiecza podwykonawców – mówi Kwieciński.

Dodatkowo zamawiający nie polega na samych umowach i sama sprawdza sytuację. – Staramy się monitorować teren budowy oraz osoby, które się na nim znajdują. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, naliczamy kary umowne generalnemu wykonawcy – informuje przedstawiciel GDDKiA. – Dodatkowym naszym działaniem są comiesięczne spotkania w warszawskim Oddziale dla wszystkich firm, które są na naszych budowach, na których można zgłaszać problemy bezpośrednio do Generalnej Dyrekcji – dodaje.

– Apelujemy, aby te podmioty również same dbały o swój interes i zawierały odpowiednie zapisy w umowach podpisywanych z generalnymi wykonawcami. To nadal źle funkcjonuje. Gdzie mamy możliwość wpływu, interweniujemy i zabezpieczamy ich interesy, ale podwykonawcy przede wszystkim sami muszą o nie dbać. Nadal niestety mamy do czynienia z takimi sytuacjami, gdzie firmy podejmują się prac bez umów, czy zleceń – komentuje Kwieciński.

Nowe umowy to nie tylko kwestia podwykonawców

Przy opracowywaniu nowych wzorów umów kolejnym, często poruszanym aspektem jest waloryzacja kontraktów. Wykonawcy wskazują ten punkt jako jeden z najważniejszych, a według niektórych brak waloryzacji może nawet doprowadzić do załamania na rynku i poważnych problemów w realizacji rządowych planów inwestycyjnych. Niemniej jednak, według wszystkich ta kwestia powinna być zrealizowana w sposób bardzo przemyślany.

– Trwają też prace nad kolejnymi, nowymi wzorami umów. Waloryzacja jest ujęta w obecnych umowach. Największym problemem jest wyliczanie współczynników do tej waloryzacji. I tu cały czas są prowadzone rozmowy z Głównym Urzędem Statystycznym i z Ministerstwem Infrastruktury, żeby te współczynniki były realnym odzwierciedleniem rzeczywistości – komentuje zastępca dyrektora warszawskiego oddziału GDDKiA ds. inwestycji.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami

Drogi i autostrady

Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami

Leonard Dolecki 26 kwietnia 2018

Ponad 6 mld zł roszczeń wobec GDDKiA

Drogi i autostrady

Ponad 6 mld zł roszczeń wobec GDDKiA

Edyta Wsół 18 czerwca 2015

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami

Drogi i autostrady

Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami

Leonard Dolecki 26 kwietnia 2018

Ponad 6 mld zł roszczeń wobec GDDKiA

Drogi i autostrady

Ponad 6 mld zł roszczeń wobec GDDKiA

Edyta Wsół 18 czerwca 2015

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5