Partner serwisu
Drogi i autostrady

Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
26-04-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami
fot. LD
– W latach 2015-2017 inwestycji było mniej, co może oznaczać, że wartość roszczeń w następnych latach spadnie. Obecnie jesteśmy jednak przed „wielką górką inwestycyjną”, więc problemy na inwestycjach i związane z nimi roszczenia dopiero przed nami – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska.

W ostatnich dniach Najwyższa Izba Kontroli wydała raport pt. "GDDKiA realizując inwestycje drogowe nie zabezpieczyła interesu Skarbu Państwa". W dokumencie urząd zarzuca Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, że nie wyciąg wniosków z przeszłości. Inspektorzy przypomnieli trudną sytuację, która miała miejsce na rynku budowlanym w latach 2010 – 2012. Mnogość inwestycji drogowych realizowanych m.in. pod presją zbliżających się mistrzostw Europy w piłce nożnej poskutkowała problemami finansowymi, a także upadłością wielu firm. Zdaniem NIK – Teraz mamy do czynienia z pierwszymi symptomami, wskazującymi na możliwość powtórki z tej sytuacji.

Leonard Dolecki, RynekInfrastruktury.pl: Z czego wynikała sytuacja podwykonawców?

Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska:
Trudna sytuacja podwykonawców, ale też samych wykonawców była efektem wielu czynników, które zadziałały w tym samym momencie. Można rozpatrywać ją w kontekście samej specustawy i uznać, że jej zapisy były często z urzędniczej ostrożności nadinterpretowane na korzyść państwa – tzn. osoba mogąca podjąć decyzję bardziej korzystną dla wykonawcy lub podwykonawcy z obawy przed ewentualnym zarzutem, właśnie o brak dbałości o interes Skarbu Państwa, w razie wątpliwości podejmowała decyzję zachowawczą. Wielu „skrzywdzonych” tą decyzją wykonawców i podwykonawców wkroczyło na ścieżkę sądową, a ich odwołania były skuteczne. Jednak w mojej opinii problem tkwił i tkwi o wiele głębiej. Nie sprowadza się do specustawy, ale ogniskuje się w sposobie wyboru wykonawcy. Gdyby Zamawiający nie kierował się przede wszystkim kryterium najniższej ceny, do dramatycznych sytuacji przy wielu inwestycjach by nie dochodziło. Ponadto, jeśli do realizacji kontraktów nie byłyby wybierane „firmy w teczkach”, ze znakomitymi referencjami, ale bez zaplecza w Polsce, to rzadsze byłby rezygnacje z realizacji i skala problemu byłaby mniejsza.

Czy zaległe kwoty wypłacane podwykonawcom przez GDDKiA w przyszłych latach nadal będą tak duże?

Liczba i wartość wypłacanych roszczeń jest odzwierciedleniem tendencji, które miały miejsce na rynku. Raport odnosi się do lat, gdzie kumulacja inwestycji była największa. W latach 2015-2017 inwestycji było mniej, co może oznaczać, że wartość roszczeń spadnie. Obecnie jesteśmy przed „wielką górką inwestycyjną”, więc problemy na inwestycjach i związane z nimi roszczenia dopiero przed nami. Na pewno wielu wykonawców i podwykonawców, którzy przetrwali poprzednią perspektywę wyciągnęło z niej wnioski – również te o możliwości dochodzenia roszczeń. Być może ich śladem pójdą inni, kiedy widoczne zacznie być, że pieniądze za realizowane kontrakty zdobywa się nie na budowie, a w sądach.

Jak można przeciwdziałać sytuacjom, w których podwykonawcom nie są wypłacane zapłaty za wykonane prace?

Przede wszystkich należy dalej pracować nad poprawą systemu zamówień publicznych, tak aby wybierane były podmioty, które mają techniczne, organizacyjne i finansowe możliwości realizacji inwestycji. Wprawdzie już teraz cena nie może stanowić więcej niż 60% kryterium wyboru, ale wymóg ten jest obchodzony przez Zamawiających poprzez wstawianie sztucznych kryteriów takich jak termin realizacji lub długość gwarancji. Elementy te potencjalni wykonawcy śrubują tak, aby dostać za nie jak najwięcej punktów. W konsekwencji więc i tak decydującą jest cena. Zamawiający powinien również odważnie korzystać z możliwości odrzucania ofert za rażąco niską cenę. Kolejnym elementem, który pozwoliłby na spokojniejszy sen wykonawcom, byłoby wprowadzenie w zawieranych umowach klauzul waloryzacyjnych. Pozwoliłyby one na skorygowanie ceny w przypadku galopujących stawek materiałów oraz kosztów pracy.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Drogi i autostrady

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Leonard Dolecki 30 kwietnia 2018

Ponad 6 mld zł roszczeń wobec GDDKiA

Drogi i autostrady

Ponad 6 mld zł roszczeń wobec GDDKiA

Edyta Wsół 18 czerwca 2015

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Drogi i autostrady

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Leonard Dolecki 30 kwietnia 2018

Ponad 6 mld zł roszczeń wobec GDDKiA

Drogi i autostrady

Ponad 6 mld zł roszczeń wobec GDDKiA

Edyta Wsół 18 czerwca 2015

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5