Partner serwisu
Drogi i autostrady

Furgalski: Grzechy poprzedniej perspektywy dobrze znamy. Teraz sytuacja jest lepsza

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
24-04-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Furgalski: Grzechy poprzedniej perspektywy dobrze znamy. Teraz sytuacja jest lepsza
fot. GDDKiA
NIK opublikowała raport, w którym zarzuca GDDKiA, że realizując inwestycje drogowe w latach 2011-2016 nie zabezpieczyła interesu Skarbu Państwa. Dotyczy on wypłaconych podwykonawcom i kontrahentom zaległych należności oraz stosowania przez zarządcę dróg specustawy, która weszła w życie w 2012 roku. – Grzechy poprzedniej perspektywy finansowej dobrze znamy. Dzisiaj monitorowanie postępów w realizacji inwestycji oraz wzajemnych rozliczeń między firmami w danym kontrakcie jest jednak na wyższym poziomie – komentuje Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR.

Błędy poprzedniej perspektywy

Z raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika, że – w latach 2011-2016 Skarb Państwa wypłacił podwykonawcom i kontrahentom, z tytułu niespłaconych przez wykonawców drogowych zaległych należności, ponad 1,3 mld zł. Zdaniem urzędu, umowy zawierane przez GDDKiA z wykonawcami niedostatecznie zabezpieczały interes Skarbu Państwa. Brakowało w nich m.in. monitoringu płatności, tak aby na bieżąco wiedzieć, czy wykonawcy płacą podwykonawcom i kontrahentom.

Kolejny zarzutem wobec Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest złe stosowanie specustawy, która weszła w życie w 2012 roku, a jej celem było spłacenie roszczeń wszystkich przedsiębiorców, którzy byli kontrahentami wykonawców, z którymi GDDKiA miała podpisane kontrakty. – Dokument, która miał pomóc w ratowaniu branży budowlanej przed upadłościami, nie została przez Generalną Dyrekcję właściwie zrealizowany. Części firm obniżono, albo w ogóle nie wypłacono przysługujących im należności – czytamy w raporcie NIK.

– Grzechy poprzedniej perspektywy finansowej dobrze znamy. Byliśmy krajem, który na największą skalę w UE realizował inwestycje infrastrukturalne, co spowodowało napływ bardzo wielu podmiotów nie posiadających w naszym kraju żadnego potencjału. Żeby wygrać przetarg podmioty te na dodatek dawały niskie ceny. Przepis na klapę gotowy – mówi Adrian Furgalski.

Lepsza sytuacja

Analiza NIK nie pozostawia przed polską branżą budownictwa drogowego dobrej perspektywy. Pozostaje pytanie, czy sytuacja naprawdę jest tak zła i czy zarządca krajowej infrastruktury faktycznie nie wyciągnął żadnych wniosków z poprzednich swoich działań?

Jak zaznacza Adrian Furgalski – dzisiaj ta weryfikacja jest na znacznie wyższym poziomie, choć pojawiają się zagrożenia wynikające ze wzrostu cen materiałów czy robocizny. Jego zdaniem, sytuację podwykonawców komplikuje także odwrócony VAT.

– Obecnie monitorowanie postępów w realizacji inwestycji oraz wzajemnych rozliczeń między firmami w danym kontrakcie jest na wyższym poziomie. W wyjątkowych sytuacjach możliwe są bezpośrednie płatności podwykonawcom przez inwestora, stosuje się także zapisy w umowach, na podstawie których wypłata na rzecz wykonawcy uzależniona jest od uregulowaniu jego należności względem podwykonawców – komentuje wiceprezes ZDG TOR.

Waloryzacja

Ekspert wskazuje dodatkowo ważny punkt, który w ostatnim czasie coraz częściej jest podejmowany przez największe firmy budowlane. Mowa o waloryzacji. Pojawiły się nawet głosy, że jej brak może doprowadzić do katastrofy na rynku budowlanym i załamaniu w inwestycjach. Te argumenty nie trafiły jednak do strony rządowej. Ministerstwo Infrastruktury w swoim stanowisku odmawia waloryzacji zasłaniając się podpisanymi umowami, które jej nie przewidywały.

– Największym problemem są klauzule waloryzacyjne, które nie zabezpieczają firm w przypadku wzrostu cen, gdyż stosowany tam mechanizm obliczeniowy właściwie tego wzrostu nie zauważa. Trwają prace w ministerstwie mające ten mechanizm skorygować, jednak półki co wsteczne ich zastosowanie nie wydaje się możliwe – mówi Adrian Furgalski.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Drogi i autostrady

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Leonard Dolecki 30 kwietnia 2018

Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami

Drogi i autostrady

Ponad 6 mld zł roszczeń wobec GDDKiA

Drogi i autostrady

Ponad 6 mld zł roszczeń wobec GDDKiA

Edyta Wsół 18 czerwca 2015

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Drogi i autostrady

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Leonard Dolecki 30 kwietnia 2018

Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami

Drogi i autostrady

Ponad 6 mld zł roszczeń wobec GDDKiA

Drogi i autostrady

Ponad 6 mld zł roszczeń wobec GDDKiA

Edyta Wsół 18 czerwca 2015

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5