Oferta konsorcjum Kobylarnia i Mirbud o wartości 657,9 mln złotych została wybrana jako najkorzystniejsze w przetargu na S6 odcinku Koszalin – Sławno. W połowie sierpnia umowy na tą trasę nie podpisała Polaqua.
W połowie sierpnia informowaliśmy o tym, że firma
Polaqua nie podpisała umów na realizację odcinków S6 Koszalin – Sławno i Sławno – Słupsk, co oznaczało konieczność powtórnego badania ofert. Teraz GDDKiA poinformowała o ponownym wyborze najkorzystniejszej oferty, ale tylko na odcinek z Koszalina do Sławna. Polaqua ma zostać zastąpiona przez konsorcjum Kobylarni i Mirbudu.
S6 Koszalin – SławnoWybrane konsorcjum będzie miało za zadanie przygotować projekty wykonawcze oraz zrealizować roboty budowlane, a także uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Na opracowanie projektów przewidziano 10 miesięcy, natomiast na same prace budowlane 19 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych. Zakończenie inwestycji przewidziane jest w 2025 roku.
Odcinek rozpoczyna się tuż za obwodnicą Koszalina i Sianowa i kończy przed miejscowością Sławno. W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech węzłów drogowych (Kawno, Malechowo, Karwice, Bobrowice), Obwodu Utrzymania Drogi oraz pary Miejsc Obsługi Podróżnych (Karwice Północ i Południe). Zadanie obejmuje także przebudowę dróg poprzecznych, krzyżujących się z nowo zaprojektowaną drogą ekspresową oraz budowę dróg dojazdowych. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach.
Wybrana teraz oferta opierwa na 657,93 mln zł. Pozostali oferenci mają 10 dni na złożenie odwołań. Polaqua, która odstąpiła od podpisania umowy, oferowała 614,885 mln zł za wykonanie wszystkich prac.
Inwestycja z problemamiKwestia budowy dwóch odcinków drogi ekspresowej S6 toczy się od dłuższego czasu. Otwarcie ofert nastąpiło pod koniec grudnia. Dla odcinka Koszalin – Sławno wpłynęło dwanaście, natomiast dla odcinka Sławno – Słupsk dziesięć ofert.
Po przetargu Krajowa Izba Odwoławcza musiała rozpatrzyć odwołania w sprawie najkorzystniejszej oferty na budowę S6 między obwodnicą Koszalina i Sianowa a obwodnicą Sławna. Zostały one oddalone, co oznaczało że
najkorzystniejszą ofertą pozostała propozycja firmy Polaqua. Ta sama firma wygrała przetarg na sąsiedni odcinek ekspresowej szóstki.
W sierpniu zwycięskie konsorcjum nie zdecydowało się na podpisanie umów na oba odcinki S6. Wywołało to zdziwienie GDDKiA, które zwracało uwagę na to, że zostały już ustalone zapisy aneksów zwiększających limit waloryzacji. Wykonawca w dniu 1 sierpnia 2022 otrzymał zaproszenie na podpisanie umowy dla odc. Sławno – Słupsk, natomiast 8 sierpnia dla odc. Koszalin – Sławno, podpisanie umów został wyznaczony na 19 sierpnia. – Na trzy dni przed tym terminem otrzymaliśmy informację o odstąpieniu wykonawcy od podpisania umów – zaznaczał inwestor.
Sławno – SłupskJak dotąd nie ma jeszcze informacji o ponownym wyborze oferty na kolejny odcinek S6 ze Sławna do Słupska. W grze pozostaje ośmiu wykonawców, których oferty mieszczą się w przedziale od 701, 63 mln (Stecol) do 807,4 mln zł (Mota-Engil).
Sytuacja w branży budowlanej nie jest obecnie łatwa, ale warto zwrócić uwagę na to, że w zakresie budowy dróg wprowadzono
nowe zasady waloryzacji, które spotkały się z dobrym przyjęciem przez wykonawców. Niestety na kontraktach kolejowych analogiczny proces nie nastąpił, co
budzi niepokój wielu firm działających na krajowym rynku.