GDDKiA administruje kilkoma obiektami inżynieryjnymi, które zostały wybudowane w latach 30. ubiegłego stulecia na terenach, które ówcześnie należały do państwa niemieckiego, a które obecnie nie są wykorzystywane. Większość z nich będzie w niedalekiej przyszłości likwidowana. Podobny los może spotkać także obiekty górne nad autostradą A4, jeśli trwająca analiza wykaże zasadność przebudowy drogi.
W marcu informowaliśmy na naszych łamach o
planowanej rozbiórce dwóch nieużywanych od lat wiaduktów drogowych utrzymywanych przez GDDKiA w województwie zachodniopomorskim. Oba obiekty – nad autostradą A6 w Kołbaskowie i nad DK-20 w okolicach Lisowa – zostały wybudowane jeszcze przed II wojną światową i zostały częściowo zniszczone w wyniku działań wojennych. Krajowy zarządca dróg utrzymuje jeszcze kilka innych elementów poniemieckiej infrastruktury drogowej, które nie znajdują zastosowania w obecnym układzie drogowym. Część z nich również będzie w najbliższych latach likwidowana.
Węzeł w Rzęśnicy będzie miał nowy układ – stary wiadukt już się nie przydaJedyne dwa nieużywane wiadukty z przedwojennym rodowodem w województwie zachodniopomorskim to te wymienione w poprzednim akapicie. Planowana jest jednak rozbiórka wykorzystywanego obecnie wiaduktu węzłowego w Rzęśnicy. – W ramach przebudowy drogi S3 na odcinku Rzęśnica – Miękowo będzie przebudowywany węzeł drogowy Rzęśnica. Nowy węzeł będzie miał inny układ – tłumaczy Krzysztof Nalewajko z Biura Generalnego Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– W województwie lubuskim utrzymujemy zaś obecnie trzy obiekty poniemieckie, które nie są wykorzystywane w obecnym układzie drogowym w ciągu trasy głównej – wskazuje przedstawiciel GDDKiA. Mowa tu o mostach na nieużywanej jezdni drogi krajowej nr 18 Olszyna – Krzyżowa w Kałkach, Jagłowicach i Lutynce. – W ramach planowanej budowy autostrady A18 Olszyna – Golnice (przebudowa jezdni południowej) przewidziano rozbiórkę starych obiektów mostowych i budowę w ich miejsce nowych, które będą spełniać parametry autostrady – zapowiada.
Rozważana jest rozbiórka istniejących wiaduktów nad dolnośląską A4Na terenie województwa dolnośląskiego znajduje się natomiast wyłączony z ruchu w 2017 r. poniemiecki wiadukt nad autostradą A4 w miejscowości Sadków. – Został on zamknięty ze względu na zły stan techniczny – informuje nas Krzysztof Nalewajko. Dodaje przy tym, że wiadukt wykorzystywany był wyłącznie w ruchu lokalnym i zapewniał głównie dojazd do pól. – Obecnie ruch odbywa się wiaduktami, które usytuowane są w pobliżu tego nieczynnego – mówi. Pozostałe poniemieckie wiadukty na Dolnym Śląsku są wciąż czynne.
W latach 30. zeszłego stulecia wybudowano np. wszystkie obiekty górne nad autostradą A4 na odcinku Wrocław – Krzyżowa. – Obecnie trwa przetarg na wykonanie analizy techniczno-ekonomiczno-logistycznej dla przebudowy lub budowy autostrady A4. Analiza wykaże, czy autostrada powinna zostać przebudowana, czy też może powinna przebiegać po nowym śladzie. W przypadku ewentualnej przebudowy autostrady dotychczasowe obiekty będą przewidziane do rozbiórki – zapowiada nasz rozmówca.