Rynek Infrastruktury
Umowy we wrześniu, oddanie do użytku za dwa lata
Iwona Zatorska-Sytyk, dyrektor GDDKiA w Łodzi poinformowała podczas niedawnego posiedzenia zespołu parlamentarnego ds. budowy łódzkich obwodnic, że po tym, jak na początku czerwca otwarto oferty i wybrano najkorzystniejsze oferty, rozpoczęto sprawdzanie poprawności i kompletności dokumentów. W tym tygodniu do wszystkich oferentów zostaną wysłane pisma z prośbą o wyjaśnienia do złożonych dokumentów.
– Oferenci będą mieli siedem dni na złożenie wyjaśnień. Wszystko wskazuje na to, że nie ma większych braków i wymienieni oferenci [konsorcjum Budimex i Strabag oraz Mota-Engil – przyp. red] będą naszymi realizatorami trzech odcinków A1. Jeżeli nie będzie odwołań od rozstrzygnięcia, to na koniec września planujemy podpisanie umów z wykonawcami – oznajmiła dyrektor.
Termin wykonania zadania to 22 miesiące od dnia podpisania umowy, nie wyłączając okresów zimowych. Zatorska-Sytyk podkreśliła, że 22 miesiące oznacza uzyskanie decyzji na użytkowanie, więc realizacja samych robót potrwa co najmniej dwa miesiąca krócej. Roboty powinny więc być wykonane w końcówce maja 2016 roku, natomiast kierowcy skorzystają z autostrady na przełomie lipca i sierpnia 2016 roku.
Zerwanie umowy i nowy przetarg
Pierwotnie budowę 37-kilometrowej autostrady po wschodniej stronie Łodzi budowało konsorcjum Polimex-Mostostal, MSF, Mostmar i Doprastav. GDDKiA wciąż utrzymuje, że umowę zerwano z winy wykonawcy, a powodem decyzji były opóźnienia przy realizacji kontraktu i brak płynności finansowej w konsorcjum. Polimex-Mostostal już na początku roku informował o tym, że jako pierwszy odstąpił od umów z zamawiającym.
Przetarg na dokończenie prac został ogłoszony w styczniu tego roku, a GDDKiA przystąpiła do tworzenia nowego Programu Funkcjonalno-Użytkowego. – Dziś kończymy podliczanie poniesionych kosztów, które kształtują się na poziomie 13-14 procent wykonania całości, co uwzględniono w nowym PFU – tłumaczyła Zatorska-Sytyk.
Kontynuowana budowa została podzielona na trzy części. Na zadanie I od węzła Łódź Północ do kilometra 310+000 spośród sześciu złożonych ofert, najtańsza na kwotę 339,6 mln zł wpłynęła od konsorcjum firm Strabag-Budimex. Na zadanie II od km 310+000 do km 321+010, wpłynęło pięć ofert. Najtańszą na kwotę 360,7 mln zł złożyła firma Mota-Engil.
Zadanie III to odcinek od km 320+010 do km 335+937,65 (bez odcinka 322+150 - 324+950). Z sześciu ofert, które wpłynęły, najtańsza na kwotę 327 mln zł została złożona przez konsorcjum firm Budimeksu i Strabagu.