Rynek Infrastruktury
Celem ustawy jest dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 czerwca 2013 roku. TK orzekł, że ustawa jest niezgodna z konstytucją w części precyzującej podmioty mogące ubiegać się o zapłatę. Dotychczas mogły to uczynić mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa.
Mając wyrok na uwadze Sejm uchwalił ustawę, która eliminuje z definicji pojęcia „przedsiębiorca” zróżnicowanie wielkościowe przedsiębiorców. W myśl zmodyfikowanej definicji, przedsiębiorcą na potrzeby ustawy o spłacie będzie również duży przedsiębiorca.
Ustawodawca postanowił, iż przepis ten będzie znajdował zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy upadłość wykonawcy ogłoszono po dniu wejścia w życie ustawy o spłacie. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, co nastąpiło 1 lipca.
Za nowelizacją ustawy opowiedziała się w maju sejmowa komisja infrastruktury. Podczas posiedzenia komisji wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz poinformował, że rząd w związku z wyrokiem Trybunału wyszedł z inicjatywą uzupełnienia zapisów i wprowadzenia zmian w ustawie.
Mechanizm wypłat należności będzie działań tak, jak dotychczas. Zgłoszenia dużych podmiotów będą weryfikowane tak samo jak te od mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Pieniądze na spłatę zaległych należności będą pochodziły z Krajowego Funduszu Drogowego, a następnie GDDKiA postara się je odzyskać od generalnych wykonawców.