Partner serwisu
Drogi i autostrady

GITD: Brak konkretów w sprawie nowego systemu poboru opłat

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
12-05-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
GITD: Brak konkretów w sprawie nowego systemu poboru opłat
fot. viatoll.pl
W ciągu dwóch lat ma zacząć działać nowy elektroniczny system poboru opłat za przejazd drogami krajowymi. Na razie jednak nie opracowano nawet jego wstępnych założeń, nie są też znane wydatki, jakie będzie trzeba ponieść na ten cel. Według założeń pobór opłat przez podmioty publiczne ma być tańszy od usług firm prywatnych, co w świetle dotychczasowych, kilkumiesięcznych doświadczeń nie jest jednak oczywiste.

Podstawową różnicą, wprowadzoną w życie przez nowelizację ustawy o drogach publicznych, jest zmiana operatora Krajowego Systemu Poboru Opłat. Od 3 listopada ubiegłego roku nie jest nim już prywatna firma (od 2011 r. operatorem systemu ViaToll był Kapsch), lecz Główny Inspektor Transportu Drogowego, dla którego pobór opłat stał się zadaniem własnym.

– Ustawa umożliwi zlecenie budowy nowego systemu podmiotowi publicznemu kontrolowanemu przez państwo, mającemu status zamawiającego w rozumieniu Prawa Zamówień Publicznych – zaznacza rzecznik GITD Karolina Wieczorek. Również zarządzaniem nowym systemem poboru opłat zajmie się, według założeń, instytucja publiczna. – Eksploatacja systemu również będzie realizowana (…) przede wszystkim przez GITD – precyzuje Wieczorek.

Nowy system ma być, według założeń, bezpieczniejszy i łatwiejszy w obsłudze od ViaToll. Konkretne rozwiązania mają jednak zostać dopiero opracowane. – Instytut Łączności realizuje obecnie umowę w zakresie prac badawczo-rozwojowych, której efektem ma być przygotowanie założeń organizacyjno-technologicznych Nowego Krajowego Systemu Poboru Opłat – informuje rzeczniczka Inspektoratu. Badania te mają określić, które rozwiązania lub kierunki okażą się najbardziej perspektywiczne i efektywne w warunkach polskiej sieci drogowej.

Dalsze kroki, dotyczące już konkretnych prac, mają zależeć od ich wyników. Wtedy też stanie się możliwe określenie ostatecznego kosztu NSPO, który ma być – jak podkreśla Wieczorek – przygotowany w oparciu o polskie rozwiązania. Nieco więcej szczegółów podali jesienią ubiegłego roku ministrowie infrastruktury oraz cyfryzacji: nowy system miał mieć otwartą modułową architekturę, opierać się na technologii satelitarnej (GNSS, LTE/5G i Big Data), zamiast radiowej, integrując więcej funkcjonalności (m. in. monitorowania ruchu i dynamicznego ważenia pojazdów). Oprócz urządzeń pokładowych kierowcy mieliby otrzymać odpowiednie aplikacje na smartfony.

Według rzeczniczki nowo utworzony system powinien wyróżniać się bezpieczną i nowoczesną architekturą IT oraz "optymalnym modelem organizacyjno-biznesowym", dostosowanym do zmieniającego się środowiska prawnego Unii Europejskiej. Czynnikiem branym pod uwagę ma być też wygoda użytkowników. Oprócz tego – jak twierdzi przedstawicielka GITD – powierzenie tej instytucji prawa do poboru opłaty drogowej ma na dłuższą metę przynieść optymalizację kosztów tej czynności.

Wdrożenie NSPO jest planowane do 2021 r. Na razie Inspekcja przejęła Krajowy System Poboru Opłat w obecnej formie. – Było to niezbędne do zapewnienia użytkownikom możliwości niezakłóconego korzystania z systemu i utrzymania ciągłości wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego – tłumaczy tę decyzję rzecznik GITD. Argumentem na rzecz takiego kroku była też konieczność uruchomienia działań zmierzających do opracowania nowego systemu przy zachowaniu ciągłości działania obecnego. Według GITD na obecnym etapie prac za wcześnie na szacowanie kosztów uruchomienia nowego systemu.

Należy przypomnieć, że znowelizowana ustawa oraz sposób jej wykonania spotkały się z krytyką ze strony m. in. Najwyższej Izby Kontroli oraz ekspertów Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Negatywnie oceniono przekazanie pieczy nad systemem Inspekcji, a nie GDDKiA, oraz zlecanie zadań w trybie bezprzetargowym (w ten sposób Instytut Łączności zawarł umowę z Kapsch). Wątpliwości budzi też kwestia tego, czy rzeczywiście udało się obniżyć koszty funkcjonowania systemu. Dokładna treść raportu NIK została jednak - na wniosek GITD oraz Instytutu Łączności - utajniona.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Co zanotował odcinkowy pomiar prędkości w Świnoujściu?

Drogi i autostrady

Co zanotował odcinkowy pomiar prędkości w Świnoujściu?

Elżbieta Pałys 17 sierpnia 2023

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Drogi i autostrady

Zmierzą średnią prędkość na A4 koło Wrocławia

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

NIK o systemie e-Toll. Utracone wpływy to 573 mln zł

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Co zanotował odcinkowy pomiar prędkości w Świnoujściu?

Drogi i autostrady

Co zanotował odcinkowy pomiar prędkości w Świnoujściu?

Elżbieta Pałys 17 sierpnia 2023

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Drogi i autostrady

Zmierzą średnią prędkość na A4 koło Wrocławia

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

NIK o systemie e-Toll. Utracone wpływy to 573 mln zł

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5