Partner serwisu
Drogi i autostrady

Jak usprawnić współpracę z inżynierem projektu?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
05-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK/dixi

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jak usprawnić współpracę z inżynierem projektu?
dixi
Funkcja inżyniera projektu wciąż budzi wiele kontrowersji wśród firm biorących udział w przetargach. Z jednej strony inżynier ma być niezależny, a z drugiej strony pracuje na podstawie umowy z zamawiającym. Członkowie Forum Inwestycyjnego mieli różne pomysły, jak usprawnić jego prace. Jednak ani do tej, ani do innych propozycji Forum Inwestycyjnego nie odniosły się PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Aktualny model inżyniera projektu faktycznie sprowadza się do bycia "pośrednikiem" pomiędzy Wykonawcą a Zamawiającym i my nazywamy go żartobliwie "najdroższym listonoszem", który jeszcze na dodatek przez to opóźnia inwestycję - tłumaczy Marita Szustak, wiceprezes zarządu firmy Trakcja SA. - Trudno też nazwać inżyniera projektu instytucją niezależną, skoro pracuje na podstawie umowy z zamawiającym i na każdą swoją decyzję musi uzyskać jego akceptację - dodaje.

 

Marita Szustak zaznacza, że pojawiały się propozycje, aby niezależność inżyniera projektu wynikała na przykład z tego, że byłby on zatrudniony przez Ministerstwo Transportu, przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, albo przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego co być może spowodowałoby, że inżynier projektu podejmowałby suwerenne i niezależne decyzje. Tymczasem umowa na pełnienie funkcji inżyniera projektu w przetargach na infrastrukturę kolejową jest podpisywana z zarządcą infrastruktury, czyli z PKP PLK i umocowanie inżyniera w kontrakcie zależy wyłącznie od stopnia decyzyjności które mu deleguje zamawiający. Problem ten dotyczy zresztą nie tylko branży kolejowej.

 

Przy wyłanianiu inżyniera projektu w drodze przetargu jest jeszcze jedno ważne niebezpieczeństwo. W opinii Rafała Sebastiana Bałdysa – członka zarządu ZPBUI i PZPB, przy wybieraniu najtańszych ofert w przetargach na wykonawców usług intelektualnych - w tym autorów koncepcji, projektantów, czy inżynierów, stosowanie ceny jako kryterium wyboru projektanta sprawia, że do realizacji trafia słaby projekt, czego konsekwencje najczęściej idą w stracone pieniądze i dodatkowy czas ukończenia inwestycji.

 

Jak mówią członkowie Forum Inwestycyjnego, kiedyś idea funkcji inżyniera projektu była taka, że miał rozstrzygać spory miedzy wykonawcą a zamawiającym i mógł podejmować wiążące decyzje na danym kontrakcie. Na dzień dzisiejszy jest praktycznie inspektorem nadzoru zamawiającego tyle, że wyłonionym w drodze przetargu. - Jednak w takim kształcie, kiedy inżynier nie może samodzielnie podejmować praktycznie żadnej decyzji szczególnie w zakresie inżynierii wartości czy czasu na ukończenie kontraktu, znacznie lepiej by już było, aby inżynier projektu był członkiem zespołu zamawiającego z regionu gdzie inwestycja jest realizowana - dodaje Marita Szustak. - Bo z całą pewnością gospodarz inwestycji, który najlepiej rozumie potrzebę i cel tej inwestycji będzie lepiej zarządzał projektem, niż ludzie z zewnątrz, często bez doświadczenia w tej branży, którzy nie rozumieją złożonego charakteru inwestycji kolejowych - tłumaczy. Dlatego PKP PLK powinna inwestować w rozwój własnej kadry.

 

Stanowisko wiceprezes Trakcji SA podtrzymuje prezes PRKI Stefan Dziedziul: - My mamy porównanie, ponieważ realizujemy roboty zarówno z bezpośrednim nadzorem zamawiającego, jak i z inżynierem kontraktu. Dużo szybciej i dużo sprawniej idzie współpraca z bezpośrednim nadzorem zamawiającego - dodaje.

 

Sprawa inżyniera projektu to tylko jeden z ważnych tematów poruszonych w czasie Forum Inwestycyjnego, które miało przynieść wypracowanie dobrych praktykach przy ogłaszaniu przetargów na realizację inwestycji kolejowych. Członkowie Forum Inwestycyjnego wciąż jednak nie otrzymali stanowiska PKP PLK w sprawie propozycji, które zaproponowali. Na stanowiska zarządcy infrastruktury czekają już od czerwca.
 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wspólny front na rzecz lepszej infrastruktury

Intermodal i logistyka

Wspólny front na rzecz lepszej infrastruktury

Rynek Infrastruktury 08 października 2013

Przetargi mogą być lepiej przygotowywane? Trzeba dobrej woli PKP PLK

Intermodal i logistyka

Syryjczyk: Strata czasu - stratą wszystkich uczestników Forum Inwestycyjnego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Wspólny front na rzecz lepszej infrastruktury

Intermodal i logistyka

Wspólny front na rzecz lepszej infrastruktury

Rynek Infrastruktury 08 października 2013

Przetargi mogą być lepiej przygotowywane? Trzeba dobrej woli PKP PLK

Intermodal i logistyka

Syryjczyk: Strata czasu - stratą wszystkich uczestników Forum Inwestycyjnego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5