Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła stan realizacji prac na drodze ekspresowej S17 z Warszawy do granicy Polski z Ukrainą. Wiele odcinków już jest dostępnych dla kierowców, ale sporo również czeka na swoją realizację.
Droga S17 jest istotna nie tylko dla polskiego ruchu, ale również międzynarodowego. Aktualnie pozwala przemieszczać się z Warszawy do Lublina, a wkrótce umożliwi również ruch do Zamościa, tym samym ułatwiając dojazd do Ukrainy i samego Lwowa.
Prawie 200 km dostępnych
Na ten moment, kierowcy mogą korzystać ze 190 kilometrów S17, ale docelowo cała ma mieć 320 km (wspólnie z łącznym przebiegiem z S12) i zaczynać się na węźle Drewnica na skrzyżowaniu z S8 na obwodnicy Warszawy, a kończyć na granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem.
Aktualnie do ruchu udostępniona jest trasa od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy do węzła Piaski Wschód i niespełna 10-kilometrowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.
Wspomniany łączny przebieg z S12 występuje pomiędzy węzłami Kurów Zachód i Piaski Wschód.
Powstają kolejne odcinki
Obecna sytuacja oznacza, iż do pełnego ukończenia S17 brakuje około 130 km. Część z nich, która w ostatnich latach mierzyła się z głośnym sporem, stanowi ok. 16-kilometrowy fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy. W marcu
GDDKiA wycofała wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinków Drewnica – Ząbki i Ząbki – Warszawa Wschód.Generalna Dyrekcja prowadzi aktualnie przygotowania dokumentów do ogłoszenia nowego przetargu na wykonanie Stadium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Zamawiający będzie chciał przeanalizować nowe możliwe warianty przebiegu trasy z naciskiem na budowę tunelu.
Również w tym roku GDDKiA chce rozpocząć budowę trzech kolejnych odcinków S17 na południe od Zamościa w kierunku granicy o długości ok. 47 km. Będzie to możliwe po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Dodatkowo w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje złożyć kolejne wnioski o wydanie ZRID dla trzech fragmentów S17 pomiędzy Piaskami i Zamościem o łącznej długości 39 km, a także ogłosić przetargi na dwa brakujące odcinki Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, które łącznie będą miały ponad 20 km.
Opracowywana jest również obecnie dokumentacja projektowa dla około 2-kilometrowego odcinka S17 w okolicy Hrebennego, co stanowić będzie w przyszłości dojazd do planowanego terminala na granicy z Ukrainą.
W związku z powyższym, poziom przygotowania i realizacji poszczególnych odcinków S17 wygląda następująco:
- Piaski Wschód - Łopiennik, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (długość: 10 km, wykonawca: Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł) ;
- Łopiennik - Krasnystaw Północ, przygotowanie dokumentacji projektowej (9 km);
- Krasnystaw Północ - Izbica, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (19 km, Budimex, 961,5 mln zł);
- Izbica - Zamość Sitaniec, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (10 km, GAP Insaat, Fabe Polska, Sine Midas Stroy (konsorcjum), 504 mln zł);
- Zamość Sitaniec - Zamość Wschód, przygotowanie dokumentacji projektowej (11 km);
- Zamość Wschód - Zamość Południe, złożony wniosek o decyzję ZRID (12 km, Budimex, 440,6 mln zł);
- Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ, złożony wniosek o decyzję ZRID (18 km, Kolin, 822,4 mln zł);
- Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, złożony wniosek o decyzję ZRID (17 km, Budimex, 598 mln zł);
- Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska), przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km).