Partner serwisu
Drogi i autostrady

Szczątki mamuta na budowie S17

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Autor:

GDDKiA

Data publikacji:
14-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

Kości mamuta odkryli archeolodzy w trakcie badań wykopaliskowych w pobliżu Zamościa, gdzie wkrótce rozpocznie się budowa drogi ekspresowej S17. Na niecodzienne znalezisko badacze natrafili podczas prac na stanowisku archeologicznym w miejscowości Łabunie.

Miejsce to zostało wytypowane przez Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do przeprowadzenia badań jeszcze na etapie przygotowania dokumentacji dla tej inwestycji. Prace w terenie rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku, a prowadzi je na nasze zlecenie firma APB THOR. W trakcie badań archeolodzy znaleźli m. in. cios mamuta oraz fragment miednicy, który należał do mamuta lub słonia leśnego. Szczątki te zostały podjęte we współpracy z naukowcami z UMCS w Lublinie (z Instytutu Nauk o Ziemi i Środowisku oraz Instytutu Archeologii) i przekazane do dalszych badań.

Inne znaleziska

Dotychczas w Łabuniach archeolodzy przebadali obszar około 240 arów, na którym zarejestrowali pozostałości osady średniowiecznej. Udokumentowali i przebadali około 650 nieruchomych obiektów archeologicznych, datowanych wstępnie na wczesne oraz późne średniowiecze. Odkryli pozostałości obiektów mieszkalnych wraz z towarzyszącymi im dołami posłupowymi i jamami gospodarczymi oraz dwie studnie z obudowami z drewnianych desek. Badania także pozwoliły odkryć kilkaset fragmentów naczyń ceramicznych, kawałki kości zwierzęcych, nieliczne narzędzia krzemienne, kościaną szpilę, szydło i kamienne żarno.

25 hektarów objętych archeologią

W sumie na trzech odcinkach S17 o łącznej długości ok. 50 km (Zamość Wschód - Zamość Południe, Zamość Południe - Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski - Hrebenne) przewidzieliśmy 17 stanowisk archeologicznych o łącznej powierzchni ok. 25 hektarów. Znajdują się one w różnych miejscowościach. Na części z nich prace już się zakończyły, a na pozostałych badania trwają lub wkrótce się rozpoczną. Stanowiska te zostały wytypowane na wcześniejszych etapach przygotowania inwestycji i nie powinny mieć wpływu na termin realizacji inwestycji.

S17 w przygotowaniu i realizacji

Jeszcze w tym roku chcemy rozpocząć budowę trzech odcinków S17 na południe od Zamościa w kierunku Hrebennego, o łącznej długości ok. 50 km. Dla 17-kilometrowego odcinka Tomaszów Lubelski - Hrebenne, Wojewoda Lubelski wydał niedawno decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dwóch pozostałych decyzji spodziewamy się niebawem.
  • Piaski Wschód - Łopiennik: przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (długość: 10 km, wykonawca: Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł)
  • Łopiennik - Krasnystaw Północ: przygotowanie dokumentacji projektowej (9 km)
  • Krasnystaw Północ - Izbica: przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (19 km, Budimex, 961,5 mln zł)
  • Izbica - Zamość Sitaniec: przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (10 km, konsorcjum GAP Insaat, Fabe Polska i Sine Midas Stroy, 504 mln zł)
  • Zamość Sitaniec - Zamość Wschód: przygotowanie dokumentacji projektowej (11 km)
  • Zamość Wschód - Zamość Południe: złożony wniosek o decyzję ZRID (12 km, Budimex, 440,6 mln zł)
  • Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ, złożony wniosek o decyzję ZRID (18 km, Kolin, 822,4 mln zł)
  • Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, uzyskana decyzja ZRID, wkrótce rozpoczęcie prac (17 km, Budimex, 598 mln zł)
  • Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska), przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km)
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Można budować S17 do granicy

Drogi i autostrady

Można budować S17 do granicy

Damian Kelman 29 maja 2025

Jak wygląda realizacja S17 z Warszawy do Ukrainy?

Drogi i autostrady

Rozbudowa S17 wesprze Krasnystaw. Najpierw jednak szereg wyzwań

Drogi i autostrady

Jest wyrok w sprawie decyzji środowiskowej dla WOW Ząbki – Zakręt

Drogi i autostrady

Wschodnia Obwodnica Warszawy na razie nie ruszy z miejsca

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Można budować S17 do granicy

Drogi i autostrady

Można budować S17 do granicy

Damian Kelman 29 maja 2025

Jak wygląda realizacja S17 z Warszawy do Ukrainy?

Drogi i autostrady

Rozbudowa S17 wesprze Krasnystaw. Najpierw jednak szereg wyzwań

Drogi i autostrady

Jest wyrok w sprawie decyzji środowiskowej dla WOW Ząbki – Zakręt

Drogi i autostrady

Wschodnia Obwodnica Warszawy na razie nie ruszy z miejsca

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5