mj
Już 31 października zasięg działania systemu ViaToll zostanie rozszerzony o kolejnych 500 kilometrów. Na liczbę tę składa się 221 kilometrów autostrad oraz około 279 kilometrów dróg ekspresowych System rośnie w coraz większym tempie. Już 1 grudnia planowane jest kolejne rozszerzenie, dzięki któremu e-mytem objętych będzie łącznie około 2650 kilometrów dróg. Pomimo ambitnych planów, zakładających, że do 2018 roku łączna długość dróg, na których działa system wyniesie około 7 tysięcy kilometrów, cały czas brakuje pomysłu na współpracę z koncesjonariuszami, którzy stosują własne systemy opłat. Jak wyjaśniła Rynkowi Infrastruktury Magdalena Jaworska, wiceszefowa GDDKiA, w chwili obecnej rozmowy w tej kwestii nie są prowadzone. – Obecnie nie prowadzimy rozmów z koncesjonariuszami, chociaż mam nadzieję, że wrócimy do stołu. Już prowadziliśmy te rozmowy. Z technicznego punktu nie ma żadnego problemu, wdrożenie konkretnych rozwiązań to trzy miesiące roboty. Kłopot polega na tym, jak ustalić system rozliczeń pomiędzy koncesjonariuszami a stroną publiczną – powiedziała Jaworska Rynkowi Infrastruktury w czasie trwania Kongresu Infrastruktura Polska.
Podstawowy problem stojący na przeszkodzie do budowy jednolitego systemu opłat polega na różnorodności umów koncesyjnych. – Pamiętajmy, że na każdym z koncesjonowanych odcinków jest odrębny system gwarancji i odrębne umowy bankowe. Każdy z tych kontraktów jest więc inny i to jest podstawowy problem. Z prawno-finansowego punktu widzenia jest to monstrualne zadanie, chociaż nie jest też tak, że nie da się wypracować tutaj jakiegoś spójnego rozwiązania, satysfakcjonującego wszystkie strony. Wymaga to po prostu czasu i dobrej woli wszystkich zaangażowanych stron – powiedziała wiceszefowa Generalnej Dyrekcji.
Planowane na 31 października rozszerzenie systemu ViaToll ma objąć autostradę A1 na odcinku węzeł Kowal – węzeł Kutno Wschód (dotychczasowy węzeł Kotliska), A2 na odcinku węzeł Łódź Północ (dotychczasowy węzeł Stryków I) – węzeł Konotopa, A2 na odcinku Choszczówka Dębska – węzeł Kałuszyn, A4 na odcinku węzeł Targowisko (dotychczasowy węzeł Szarów) – węzeł Tarnów Północ, A4 na odcinku węzeł Rzeszów Północ – węzeł Rzeszów Wschód.
Kolejny etap rozszerzenia systemu viaTOLL, planowany na 1 grudnia 2013 roku dotyczy dróg S2 na odcinku węzeł Konotopa – węzeł Puławska, S3 na odcinku węzeł Międzyrzecz Południe – węzeł Sulechów, S7 na odcinku węzeł Kielce Północ – węzeł Kielce Południe, S12 na odcinku węzeł Kurów Zachód – węzeł Jastków, S12 na odcinku Kalinówka – węzeł Piaski Wschód, S79 na odcinku węzeł Warszawa Lotnisko – węzeł Marynarska.
Biała Księga Infrastruktury powstała w ramach stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury i została zaprezentowana po raz pierwszy 17 października 2013 roku na Kongresie Infrastruktury Polskiej. Zachęcamy do pobrania i przeczytania Białej Księgi Infrastruktury (format PDF).