Partner serwisu
Drogi i autostrady

Jaworska: Rozliczenia, a nie technika stoją na drodze objęciu e-mytem dróg na koncesji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

mj

Data publikacji:
28-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jaworska: Rozliczenia, a nie technika stoją na drodze objęciu e-mytem dróg na koncesji
Magdalena Jaworska, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad / fot. Włodzimierz Włoch
Integracja koncesjonowanych odcinków autostrad z systemem ViaToll nie jest żadnym problemem od strony technicznej. – Z technicznego punktu widzenia przyłączenie koncesjonowanych odcinków do systemu to trzy miesiące roboty – powiedziała Rynkowi Infrastruktury wiceszefowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Magdalena Jaworska. Kłopot dotyczy prawnych i finansowych rozwiązań, które pozwolą na wypracowanie skutecznego modelu rozliczeń.

Już 31 października zasięg działania systemu ViaToll zostanie rozszerzony o kolejnych 500 kilometrów. Na liczbę tę składa się 221 kilometrów autostrad oraz około 279 kilometrów dróg ekspresowych System rośnie w coraz większym tempie. Już 1 grudnia planowane jest kolejne rozszerzenie, dzięki któremu e-mytem objętych będzie łącznie około 2650 kilometrów dróg. Pomimo ambitnych planów, zakładających, że do 2018 roku łączna długość dróg, na których działa system wyniesie około 7 tysięcy kilometrów, cały czas brakuje pomysłu na współpracę z koncesjonariuszami, którzy stosują własne systemy opłat. Jak wyjaśniła Rynkowi Infrastruktury Magdalena Jaworska, wiceszefowa GDDKiA, w chwili obecnej rozmowy w tej kwestii nie są prowadzone. – Obecnie nie prowadzimy rozmów z koncesjonariuszami, chociaż mam nadzieję, że wrócimy do stołu. Już prowadziliśmy te rozmowy. Z technicznego punktu nie ma żadnego problemu, wdrożenie konkretnych rozwiązań to trzy miesiące roboty. Kłopot polega na tym, jak ustalić system rozliczeń pomiędzy koncesjonariuszami a stroną publiczną – powiedziała Jaworska Rynkowi Infrastruktury w czasie trwania Kongresu Infrastruktura Polska.

 

Podstawowy problem stojący na przeszkodzie do budowy jednolitego systemu opłat polega na różnorodności umów koncesyjnych. – Pamiętajmy, że na każdym z koncesjonowanych odcinków jest odrębny system gwarancji i odrębne umowy bankowe. Każdy z tych kontraktów jest więc inny i to jest podstawowy problem. Z prawno-finansowego punktu widzenia jest to monstrualne zadanie, chociaż nie jest też tak, że nie da się wypracować tutaj jakiegoś spójnego rozwiązania, satysfakcjonującego wszystkie strony. Wymaga to po prostu czasu i dobrej woli wszystkich zaangażowanych stron – powiedziała wiceszefowa Generalnej Dyrekcji.

 

Planowane na 31 października rozszerzenie systemu ViaToll ma objąć autostradę A1 na odcinku węzeł Kowal – węzeł Kutno Wschód (dotychczasowy węzeł Kotliska), A2 na odcinku węzeł Łódź Północ (dotychczasowy węzeł Stryków I) – węzeł Konotopa, A2 na odcinku Choszczówka Dębska – węzeł Kałuszyn, A4 na odcinku węzeł Targowisko (dotychczasowy węzeł Szarów) – węzeł Tarnów Północ, A4 na odcinku węzeł Rzeszów Północ – węzeł Rzeszów Wschód.

 

Kolejny etap rozszerzenia systemu viaTOLL, planowany na 1 grudnia 2013 roku dotyczy dróg S2 na odcinku węzeł Konotopa – węzeł Puławska, S3 na odcinku węzeł Międzyrzecz Południe – węzeł Sulechów, S7 na odcinku węzeł Kielce Północ – węzeł Kielce Południe, S12 na odcinku węzeł Kurów Zachód – węzeł Jastków, S12 na odcinku Kalinówka – węzeł Piaski Wschód, S79 na odcinku węzeł Warszawa Lotnisko – węzeł Marynarska.

 


 

Biała Księga Infrastruktury powstała w ramach stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury i została zaprezentowana po raz pierwszy 17 października 2013 roku na Kongresie Infrastruktury Polskiej. Zachęcamy do pobrania i przeczytania Białej Księgi Infrastruktury (format PDF).

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5