Partner serwisu
Drogi i autostrady

KE chce łączyć środki dostępne w ramach „Planu Junckera” z tradycyjnymi środkami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
28-09-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kurier PAP

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
KE chce łączyć środki dostępne w ramach „Planu Junckera” z tradycyjnymi środkami
fot. KE
Chcemy łączyć środki dostępne w ramach „Planu Junckera” z tradycyjnymi funduszami unijnymi - zaznaczył Wilhelm Moltereri, dyrektor zarządzający Europejskim Funduszem Inwestycji Strategicznych w EBI.

Przedstawiciel Europejskiego Banku Inwestycyjnego uczestniczył w 12. Konferencji Europejskich Regionów i Miast w Salzburgu (Austria), zorganizowanej przez austriacki Instytut Regionów Europy (IRE), władze miasta i regionu.

Jak powiedział w pierwszym dniu spotkania, w którym skupiono się na kwestiach finansowych, odniósł wrażenie, że „przyjaciele” tradycyjnych funduszy unijnych uważają Fundusz Inwestycji Strategicznych (EFIS) za wroga, ponieważ boją się ingerencji w dobrze znane terytorium grantów.

Tymczasem w zamyśle Komisji Europejskiej różne źródła finansowania miałyby się „aktywnie wspierać”. „Mamy duży potencjał łączyć ten nowy instrument ze starymi dobrze znanymi źródłami finansowania, funduszami strukturalnymi” – zaznaczył Molterer.

Szacuje się, że luka w inwestycjach prywatnych i publicznych w Europie, która powstała na skutek kryzysu gospodarczego, wynosi od 2008 r. 300 mld euro. Dyrektor zarządzający EFIS zwracał uwagę, że przez powolny wzrost i wysokie bezrobocie, szczególnie wśród osób młodych, Europa traci na konkurencyjności.

Jak zauważył, z analiz wynika, że luki inwestycyjne w większości występują na poziome regionów i gmin. Według niego ubytki spowodowane są przez nieprzyjazne środowisko inwestycyjne, oparte na regulacjach, które nie sprzyjają nakładom. Do tego dochodzą ograniczenia wydatków po stronie publicznej i zachowawczość po stronie banków komercyjnych w kwestii finansowania inwestycji. Poza tym w Europie mamy do czynienia z nierozwiniętym rynkiem kapitałowym.

„W Stanach Zjednoczonych dwie trzecie inwestycji jest finansowanych przez rynek kapitałowy, a jedna trzecia przez banki. W Europie jest całkowicie odwrotnie, jedna trzecia to rynek kapitałowy, a dwie trzecie banki. Dlaczego kryzys finansowy uderzył w gospodarkę europejską mocniej” - podkreślił.

Dodał, że analiza ta posłużyła do utworzenia Planu Inwestycyjnego dla Europy (tzw. Planu Junckera). Opiera się on na trzech filarach, z czego pierwszym jest mobilizacja środków finansowych na inwestycje (Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych). Do tego dochodzą: stworzenie środowiska przyjaznego inwestycjom (m.in. reformy strukturalne) oraz wspieranie inwestycji w realnej gospodarce (Europejskie Centrum Doradztwa Inwestycyjnego).

Według danych Komisji Europejskiej „Plan Junckera” podczas pierwszego roku realizacji przyniósł 116 mld euro inwestycji. KE zapowiada przedłużenie o dwa lata jego centralnego elementu, którym jest EFIS, z początkowo trzyletniego okresu (2015-2018). W pierwotnym założeniu wartość docelowa inwestycji miała wynieść 315 mld euro, obecnie mówi się o uruchomieniu co najmniej pół biliona euro do 2020 r.

KE chce ponadto utworzyć nowy Europejski Plan Inwestycji Zewnętrznych (EPIZ), aby zachęcić do inwestycji w Afryce i w krajach sąsiadujących z UE.

Tematem przewodnim Konferencji Europejskich Regionów i Miast, która potrwa do wtorku, jest zrównoważone podejście do działań na poziomie lokalnym i regionalnym.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

100 mln euro do wzięcia na rozwój transportu

Intermodal i logistyka

100 mln euro do wzięcia na rozwój transportu

artykuł sponsorowany 09 stycznia 2019

Szczecin: Będzie kolejny etap śródmiejskiej obwodnicy

Drogi i autostrady

KE zatwierdziła 310 mln zł dla obwodnicy Gniezna w ciągu S5

Drogi i autostrady

Gorzów, Nowy Sącz, Sosnowiec i Toruń z pieniędzmi na drogi

Drogi i autostrady

Kraków otrzymał blisko 153 mln zł na wlotówkę od strony Warszawy

Drogi i autostrady

Dodatkowe 3 miliony na zachodnią obwodnicę Nowego Sącza

Drogi i autostrady

Zobacz również:

100 mln euro do wzięcia na rozwój transportu

Intermodal i logistyka

100 mln euro do wzięcia na rozwój transportu

artykuł sponsorowany 09 stycznia 2019

Szczecin: Będzie kolejny etap śródmiejskiej obwodnicy

Drogi i autostrady

KE zatwierdziła 310 mln zł dla obwodnicy Gniezna w ciągu S5

Drogi i autostrady

Gorzów, Nowy Sącz, Sosnowiec i Toruń z pieniędzmi na drogi

Drogi i autostrady

Kraków otrzymał blisko 153 mln zł na wlotówkę od strony Warszawy

Drogi i autostrady

Dodatkowe 3 miliony na zachodnią obwodnicę Nowego Sącza

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5