Pięć miesięcy przed umownym terminem udostępniony został do ruchu odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo – Wirwajdy. Wykonawcą był Budimex.
Mowa o dwujezdniowym odcinku liczącym ok. 5 km długości. To trasa stanowiąca kontynuację obwodnicy Ostródy.
W ramach kontraktu o wartości 204 mln zł powstały m.in. węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Wybudowano jezdnie dodatkowe do obsługi terenów przyległych oraz przebudowano drogi poprzeczne kolidujące z inwestycją.
W ramach odpuszczonej w kontrakcie optymalizacji wykonawca zmienił konstrukcję dwóch wiaduktów drogowych oraz dwóch przejść dla zwierząt dużych.
Nowy odcinek połączył obwodnicę Ostródy z DK-5 i DK-16 przejmując ruch w kierunku Ostródy. To jednocześnie – razem z obwodnicą Ostródy – pierwszy odcinek nowej planowanej drogi S5 Grudziądz – Ostróda, która w przyszłości zepnie autostradę A1 z drogą ekspresową S7. Obecnie trasa ta jest na etapie prac przygotowawczych. Od jesieni zeszłego roku nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym pracuje konsorcjum spółek Trakt. W styczniu rozpoczną się spotkania informacyjne z lokalną społecznością.
Decyzja środowiskowa dla jednego z trzech wariantów, nad którymi toczą się prace spodziewana jest w 2028 roku.