Zakończyło się postępowanie odwoławcze w sprawie obwodnicy Zatora, która ma być budowana z wykorzystaniem BIM. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła i częściowo umorzyła odwołania. Ważny pozostaje więc wybór konsorcjum Strabag.
Przetarg w tej sprawie trwa od stycznia 2023 roku, a postepowanie poprzedził dialog konkurencyjny. Chodzi o budowę obwodnicy Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28, która w ramach pilotażowego projektu ma być budowana z wykorzystaniem metodologii BIM.
Wykonawcy zaproszeni do udziału w przetargu, po etapie dialogu konkurencyjnego złożyli oferty w lipcu 2024 roku. Wpłynęły trzy oferty: Mostostal Warszawa – 67,387 mln zł, Strabag – 76,234 mln zł i Skanska – 78,615 mln zł. Przy ocenie jednak ważne były kryteria pozacenowe, w tym te związane z wykorzystaniem wymaganej metodyki. W pierwszym rozstrzygnięciu GDDKiA wybrała ofertę firmy Skanska.
Od tego rozstrzygnięcia odwołali się wszyscy oferenci, a ostatecznie inwestor przyznał, że ocena ofert zawierała błędy i unieważnił rozstrzygnięcie. Po ponownej ocenie ofert jako najkorzystniejszą wskazano propozycję złożoną przez konsorcjum Strabag. Na ten wybór wpłynęły do KIO dwa odwołania, od pozostałych wykonawców. Po kilku rozprawach Izba wydała wyrok. Odwołanie złożone przez firmę Skanska zostało oddalone, natomiast odwołanie Mostostalu Warszawa częściowo umorzone, a częściowo oddalone.
Na ten moment oznacza to, że aktualny pozostaje wybór oferty konsorcjum Strabag. Obaj wykonawcy mają jeszcze prawo złożenia skargi do sądu okręgowego na orzeczenie KIO, niemniej, jak poinformował, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA, inwestor przygotowuje się do podpisania umowy z wybranym wykonawcą.
Budowa obwodnicy Zatora ma być tym przedsięwzięciem, które pozwoli inwestorowi przetestować metodologię BIM przy realizacji inwestycji drogowej na każdym etapie jej realizacji (ten samy wymóg dotyczył etapu projektowego).
Obwodnicę Zatora wybrano do pilotażu z uwagi na to, że zawiera elementy typowe dla inwestycji GDDKiA: będzie prowadzona nowym śladem, zawiera elementy drogowe i mostowe, a także z pozostałych zakresów, jest także zadaniem stosunkowo niedużym.
Nowy przebieg drogi krajowej nr 28 ma ominąć Zator od strony południowo – zachodniej. Będzie miała 2,1 km długości: zacznie się od ronda na skrzyżowaniu DK-44 i DW-781 (ul. 1-go Maja), a zakończy przy stacji paliw na DK-28 (ul. Wadowicka). Została zaplanowana jako droga jednojezdniowa klasy GP.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.