Kielecka Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że rozpoczyna się budowa połączeń istniejącej drogi krajowej nr 42 z obwodnicą Wąchocka w obrębie skrzyżowania w Wielkiej Wsi. W związku z tym od poniedziałku – 4 sierpnia – planowane są zmiany w organizacji ruchu.
Obwodnica Wąchocka realizowana jest w systemie Projektuj i buduj w ramach programu budowy 100 obwodnic. Inwestycja otrzymała unijne dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy. Zadanie obejmuje budowę dwujezdniowej drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o długości 11,7 km, 11 obiektów mostowych, czterech przepustów i czterech skrzyżowań. Zadanie realizuje Strabag, a wartość kontraktu to niespełna 284 mln zł.
Obwodnica w ciągu DK42
Zawansowanie robót na budowie obwodnicy Wąchocka zbliża się do 80 proc. Wszystkie mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, a także podziemne przejście dla pieszych mają już wykonane konstrukcje. W obrębie większości obiektów mostowych do wykonania pozostają głównie elementy wyposażenia. Zaawansowanie robót mostowych pozwoliło na wcześniejsze udostępnienie (w oparciu o tymczasową organizację ruchu) wiaduktów w Wielkiej Wsi, Ratajach nad DK42 i przejazdu pod DK42 w Wąchocku. To znacznie usprawniło ruch lokalny.
Kontynuowane są roboty bitumiczne na trasie głównej, drogach dojazdowych i skrzyżowaniach. Podbudowa asfaltowa i warstwa wiążąca nawierzchni wykonane zostały w 80 proc., a wierzchnia warstwa ścieralna w 65 proc. Zakończenie robót planowane jest w tym roku.
Skrzyżowanie w Wielkiej Wsi zlokalizowane jest na przecięciu istniejącej, jednojezdniowej DK42 z jej nowym, dwujezdniowym przebiegiem. Budowana obwodnica Wąchocka biegnie po północnej stronie obecnej DK42, omijając Parszów, przecina ją w Wielkiej Wsi, a następnie biegnie po stronie południowej istniejącej trasy, omijając Wąchock. Skrzyżowanie, docelowo z sygnalizacją świetlną, pozwoli na włączenie do nowej DK42 nie tylko jej starodroża, ale także dróg lokalnych, poprzez budowane drogi dojazdowe.
Docelowo droga krajowa nr 42 biec będzie nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej. Dzięki inwestycji, ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum Wąchocka, przez co poprawi się bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42 łączącą między innymi drogę ekspresową S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i Podkarpacia.
Zmiany w organizacji ruchu
W związku z kolejnym etapem robót budowlanych, kierowców od poniedziałku – 4 sierpnia – muszą nastawić się na zmianę w organizacji ruchu w rejonie i utrudnienia na drodze w czterech kolejnych etapach.
W każdym etapie obowiązywać będzie ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną. Zmieniać się będą lokalizacje odcinków z ruchem wahadłowym i strony drogi wyłączone z ruchu. Dlatego GDDKiA apeluje i prosi o zwracanie szczególnej uwagi na zmieniające się również tymczasowe oznakowanie.
Budowa nowych połączeń w obrębie skrzyżowania planowana jest do połowy września. Po zakończeniu tych robót, ruch po DK42 odbywać się będzie w obu kierunkach, ale poprowadzony już będzie jej nowym przebiegiem przez skrzyżowanie. Podobne prace planowane są we wrześniu na końcowym odcinku inwestycji, czyli na granicy Starachowic, na włączeniu budowanej obwodnicy do obecnej DK42.