Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kopenhaga: Pół wieku deptaka

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
12-02-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kopenhaga: Pół wieku deptaka
fot. Olga Itenberg, lic. CC BY-SA 2.5 Wikimedia commons
Pierwsze pomysły utworzenia deptaka na jednej z głównych ulic Kopenhagi, Strøget, pojawiały się już w 1913 r. Ideę udało się zrealizować – mimo protestów – dopiero albo – patrząc z perspektywy innych miast – już na początku lat 60. Ten wówczas nowatorski krok, wprowadzony niejako „pod przykryciem”, okazał się prawdziwym sukcesem i wkrótce pojawiły się kolejne strefy piesze.

Główna ulica Kopenhagi na osi wschód – zachód zmagała się z dużym ruchem już w początkach XX wieku. – Dla mnie wzrastający ruch na Strøget staje się niebezpieczny. Powinien być wycofany wieki temu. W Sewilli, gdzie są podobne wąskie ulice, cały ruch jest wycofany. Podobnie od wieków sytuacja wygląda w Chinach. Wjazd wszystkich pojazdów, łącznie z rowerami, powinien być zabroniony. To jedyna promenada, jaką mamy w mieście. Nie jest piękna, potrzebuje więcej drzew, ale ludzie dokonali wyboru i powinna móc egzystować w pokoju – zwracał uwagę w 1913 r. znany duński pisarz Johannes V. Jensen. Jak na tamte lata – w przededniu właściwie zachłyśnięcia się samochodami – słowa mogły się wydawać niezwykle wizjonerskie. Niestety, realizacji swojej wizji nie dożył.

Od tamtej pory jednak sytuacja znacznie pogorszyła się – samochody zaczęły dominować, mało kto jeździł na rowerze (teraz blisko połowa mieszkańców Kopenhagi porusza się codziennie na rowerze), a miasto było zanieczyszczone. Potrzeba było wizjonerskiego myślenia. Szczęśliwie na początku lat 60. władze miasta zdecydowały się na radykalny krok w postaci wycofania ruchu i stworzenia strefy pieszej. Odbyło się to pod przykrywką „wydłużonego świątecznego zamknięcia” (już w latach 50. ulicę zamykano w okresie Bożego Narodzenia). Oczywiście nie obyło się bez protestów – „Nie jesteśmy Włochami! Nie chcemy chodzić, jest za zimno. Wolimy wygodnie jeść posiłki w domach, a nie w ogródkach kawiarnianych”. Spadku obrotów obawiali się też właściciele sklepów.

 

Zamknięcie Strøget było punktem zwrotnym we współczesnej historii Kopenhagi. Obawy okazały się płonne – w zasadzie mało gdzie handel cierpi z tytułu tworzenia stref pieszych, a przykłady licznych miast pokazują rzecz wręcz wzrost popularności sklepów. Miasto zyskało cichsze, ładniejsze przestrzenie, które przyciągnęły dodatkowy ruch, ale tym razem pieszy. Transformacja okazała się na tyle korzystna, że wkrótce wytyczone zostały kolejne deptaki, wraz ze strefami mieszanego ruchu (shared spaces) czy innymi środkami ograniczania ruchu. Kopenhaga, będąca wcześniej w cieniu innych europejskich miast, zajmuje teraz wysokie pozycje w rankingach jakości życia.

 

Deptak na Strøget, utworzony w listopadzie 1962 r., liczy 1,2 km i jest jedną z głównych atrakcji Kopenhagi. W czasie sezonu turystycznego z ulicy codziennie korzysta 250 tys. osób, a w zimie wartość ta spada do 120 tysięcy. Od czasu wycofania ruchu ze Strøget powierzchnia strefy pieszej wzrosła z początkowych 15,8 tys. m kw. do ok. 100 tys. m kw.
 

Zdjęcia deptaka możesz obejrzeć na portalu www.transport-publiczny.pl

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kopenhaga najbardziej przyjazna liniom niskokosztowym

Intermodal i logistyka

Kopenhaga najbardziej przyjazna liniom niskokosztowym

Rynek Infrastruktury 26 września 2011

Nafta Piła wierci w Danii

Intermodal i logistyka

Nafta Piła wierci w Danii

Rynek Infrastruktury 03 stycznia 2012

Dania rozdysponowała pasmo 800 MHz

Intermodal i logistyka

Dania rozdysponowała pasmo 800 MHz

Ludmil Ludmil 28 czerwca 2012

Współpraca klastrów Polski i Danii

Intermodal i logistyka

Współpraca klastrów Polski i Danii

Łukasz Malinowski 01 sierpnia 2012

Remontowa Shipbuilding wchodzi na rynek duński

Intermodal i logistyka

Remontowa Shipbuilding wchodzi na rynek duński

Łukasz Malinowski 20 marca 2013

Kopenhaskie lotnisko liczy na polskich pasażerów

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kopenhaga najbardziej przyjazna liniom niskokosztowym

Intermodal i logistyka

Kopenhaga najbardziej przyjazna liniom niskokosztowym

Rynek Infrastruktury 26 września 2011

Nafta Piła wierci w Danii

Intermodal i logistyka

Nafta Piła wierci w Danii

Rynek Infrastruktury 03 stycznia 2012

Dania rozdysponowała pasmo 800 MHz

Intermodal i logistyka

Dania rozdysponowała pasmo 800 MHz

Ludmil Ludmil 28 czerwca 2012

Współpraca klastrów Polski i Danii

Intermodal i logistyka

Współpraca klastrów Polski i Danii

Łukasz Malinowski 01 sierpnia 2012

Remontowa Shipbuilding wchodzi na rynek duński

Intermodal i logistyka

Remontowa Shipbuilding wchodzi na rynek duński

Łukasz Malinowski 20 marca 2013

Kopenhaskie lotnisko liczy na polskich pasażerów

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5