Bydgoski oddział GDDKiA prowadzi postępowania przetargowe na projekt i budowę niemal 130 km drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Dopiero, gdy zakończą się prace projektowe, a wojewoda wyda ZRID dla budowy tej trasy, możliwe będzie rozpoczęcie wypłaty odszkodowań.
W oczekiwaniu na ZRID
Zakończenie przetargów GDDKiA planuje na połowę 2015 roku, wówczas wyłonienie wykonawcy opracują projekty budowlane, które uszczegółowią dotychczasowe rozwiązania techniczne i pozwolą dokładnie wyznaczyć działki i tereny przewidziane do wykupu.
Prace pad projektem zakończą się wydaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. To, czy ZRID będzie posiadać lub nie rygor natychmiastowej wykonalności, będzie miało przełożenie na czas wypłaty środków za konkretne nieruchomości.
Wykup nieruchomości
Jeżeli decyzja wojewody będzie miała rygor natychmiastowej wykonalności, Urząd Wojewódzki będzie miał 60 dni na wydanie decyzji odszkodowawczej. W terminie 14 dni od momenty, gdy ZRID stanie się ostateczny, GDDKiA wypłaci na konto właścicieli odszkodowanie. Gdy decyzja nie będzie miała rygoru natychmiastowej wykonalności, wojewoda ma obowiązek wydać decyzje odszkodowawcze w terminie 30 dni od dnia ostateczności ZRID, a decyzje są płatne przez GDDKiA w terminie 14 dni od ich uprawomocnienia się.
Procedura wywłaszczenia gruntów pod przyszłą inwestycję rozpoczyna się od momentu wydania decyzji ZRID, co może nastąpić na przełomie 2016 i 2017 roku. Wydanie decyzji ZRID to również sygnał dla wykonawcy, który może rozpocząć przygotowania do prac budowlanych. Te będą realizowane w latach 2017-2019.
Przetargi w toku
GDDKiA w Bydgoszczy ogłosiła przetargi na projekt i budowę wszystkich kujawsko-pomorskich odcinków drogi S5 pod koniec września i na początku października bieżącego roku. Obejmują one 13,5-kilometrowy odcinek Białe Błota – Szubin, 19,3 km z Szubina do Jaroszewa, odcinek z Aleksandrowa do Tryszczyna o długości 14,7 km, Tryszczyn – Białe Błota o długości 13,5 km, Nowe Marzy – Dworzysko, Dworzysko – Aleksandrowo oraz Jaroszewo – granica województwa.
Trasa będzie drogą klasy S, czyli ekspresową. Będzie posiadała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu na każdej, a docelowo mają to być trzy pasy. Szerokość pasa ruchu wyniesie 3,5 m, natomiast szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.