Problem braku możliwości przeprawy przez Wisłę istnieje na kilku ciągach drogowych w województwie lubelskim oraz łączących ten region z Mazowszem i Ziemią Świętokrzyską. Cztery lata temu Zarząd Dróg Wojewódzkich zbudował nowy most w ciągu DW-747. To wyczerpuje jednak plany zarządcy dotyczące likwidowania miejsc przerwania ciągów komunikacyjnych.
Na początku miesiąca
opisywaliśmy na naszych łamach problem nieciągłości dróg wojewódzkich przechodzących przez Wisłę na terenie województwa mazowieckiego. Kwestia ciągów, które stanowiłyby logiczną całość, w związku z czym zostały spięte jednym numerem drogi, ale pozostają przerwane w związku z brakiem mostu, dotyczy jednak także innych regionów. Cały szereg takich dróg wojewódzkich znaleźć możemy również na Lubelszczyźnie.
Mostów brakuje również na drogach biegnących do innych województwPoza opisywanymi już na naszych łamach drogami łączącymi region z Mazowszem – DW-823 Wólka Wojcieszowska – Borowa oraz DW-900 Kolonia Nadwiślańska-Raj – Piotrawin wymienić można wśród nich DW-741 Broniewice – Wólka Gołębska (brak mostu w Łęce) i DW-743 Góra Puławska – Bochotnica (brak mostu Nasiłów – Bochotnica). Obie mają wyłącznie znaczenie lokalne.
Do powyższej listy należy dopisać dwie drogi łączące województwa lubelskie i świętokrzyskie: DW-755 Ostrowiec Świętokrzyski – Kosin (gdyby nie brak mostu w Zawichoście, można by przejechać nią pomiędzy DK-9 a DW-854) i DW-759 Piotrowice – Opoka Duża (mostu brakuje w 3. kilometrze trasy). Stałej przeprawy nie ma także – choć jeszcze kilka lat temu pływał tam prom – w ciągu DW-817 Kłudzie – Kamień. Wisła wyznacza tam granicę pomiędzy województwami mazowieckim i lubelskim.
Most na DW-747 przejął rolę sezonowego promu na DW-817 – ZDW przejął wymienione powyżej drogi 1 stycznia 1999 r., poprzednio były to drogi krajowe – przypomina Andrzej Sieńko z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie. – Wtedy też został ustalony ich przebieg – mówi, odpowiadając na pytanie o przyczynę wyznaczenia dróg, których w praktyce nie można pokonać w całości. – W chwili obecnej nie planujemy budowy nowych mostów – dodaje przy tym nasz romówca.
Niedawno ZDW otworzył jednak jeden nowy most. Stanął on na DW-747 Iłża – Bełżyce – węzeł z S19. Do 2015 r. nieciągłość występowała tam pomiędzy miejscowościami Solec nad Wisłą i Kamień. – Inwestycja obejmująca rozbudowę tej drogi współfinansowana była ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 – mówi Andrzej Sieńko. Przed budową mostu korzystano ze wspomnianej już przeprawy promowej Kłudzie – Kępa Gostecka (– Kamień).