Partner serwisu
Drogi i autostrady

Metan wstrzymuje drążenie tunelu na S19. Trzeba dostosować maszynę TBM

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Data publikacji:
07-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
07-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Metan wstrzymuje drążenie tunelu na S19. Trzeba dostosować maszynę TBM
fot. GDDKiA
W trzecim kwartale tego roku miało się rozpocząć drążenie tunelu w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica. Plany te pokrzyżowała natura. Latem na budowie wykryto obecność metanu, w związku z czym prace zostały wstrzymane. Zanim rozpocznie się drążenie, do nowych warunków musi być dostosowana maszyna TBM. Wykonawca pracuje obecnie na pozostałej części 10-kilometrowego odcinka ekspresówki.

W ramach budowy drogi ekspresowej Rzeszów – Babica powstać ma 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Częścią trasy ma być tunel o długości 2,3 km.

Na potrzeby drążenia tego obiektu przygotowana została maszyna TBM, którą późną jesienią ub. spektakularnym transportem przez Polskę dowieziono na plac budowy, gdzie tarcza została zmontowana. W trzecim kwartale tego roku miało się rozpocząć drążenie tunelu. Tak się jednak nie stało.

Uwaga, metan

W lipcu br. podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby rozpoczęcia pracy przez maszynę TBM stwierdzono ulatnianie się gazu. Wykryto go w dwóch spośród 44 otworów studziennych.

– W celu zapewnienia bezpieczeństwa personelowi pracującemu na budowie, wykonawca wstrzymał prace związane z próbnym pompowaniem oraz wierceniem pozostałych studni. Przy użyciu odpowiedniego sprzętu potwierdzono w pobranych próbkach gazu obecność metanu – informuje Joanna Rarus, rzecznik prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA. Obecność metanu potwierdziły badania laboratoryjne przeprowadzone na pobranych próbkach. Niebezpieczny gaz stwierdzono także w wodzie.

W tej sytuacji potrzebny był nowy plan działania uwzględniający zagrożenia. – Rozpoczęto ponowne przepompowywanie wykonanych wcześniej studni depresyjnych w celu przeprowadzenia szczegółowych badań potwierdzających lub wykluczających obecności gazu. Gaz wykryto w 28 studniach – potwierdza rzeczniczka rzeszowskiej GDDKiA. Pobrane próbki gazu zostały przekazane do badań laboratoryjnych, które mają potwierdzić genezę gazu, badane są także właściwości chemiczne wody.

Trzeba dozbroić TBM

Do pracy w warunkach zagrożenia metanem musi być także dostosowana maszyna TBM. Jak poinformował nas inwestor, producent „wielkiego kreta”, firma Herrenknecht, opracowuje projekt dozbrojenia maszyny w taki sposób, żeby możliwe było bezpieczne drążenie. Z uwagi na to, że proces drążenia podlega przepisom prawa geologicznego i górniczego, po otrzymaniu projektu dozbrojenia konieczne będzie jeszcze przygotowanie przez wykonawcę odpowiedniej dokumentacji.

To wszystko będzie miało wpływ na termin rozpoczęcia drążenia. Obecnie mowa jest o przyszłym roku.

Jak mówi Joanna Rarus, od momentu wykrycia gazu w trosce o bezpieczeństwo pracowników przy drążeniu tunelu, na budowie pracuje zespół specjalistów zarówno ze strony wykonawcy, jak i inwestora. Współpracują z nimi eksperci z Akademii Górniczo-Hutniczej z Krakowa pod przewodnictwem profesora Marka Cały, dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami. – Jesteśmy także w ścisłym kontakcie z Wyższym Urzędem Górniczym w Katowicach oraz Okręgowym Urzędem Górniczym w Krośnie – wyjaśnia przedstawicielka inwestora.

Budowa nie stanęła

Niezależnie od komplikacji związanych z drążeniem trwają prace na pozostałej części tego odcinka S19. W branży drogowej kontynuowane są wykopy i nasypy oraz układanie nawierzchni na trasie głównej. Prowadzone są także prace mostowe, m.in. przy budowie estakad w Mogielnicy, Lutoryżu i Racławówce. W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu.

Na koniec października zaawansowanie finansowe kontraktu wyniosło blisko 4 proc.

Umowa na realizację tego odcinka w trybie zaprojektuj i wybuduj została podpisana w lipcu 2020 r. Wykonawcą jest konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción. Kontrakt został wyceniony na 2,2 mld zł, a wykonawca, zgodnie z umową, otrzymał 70 miesięcy na realizację zamówienia.

W ramach projektowanego odcinka powstanie, oprócz tunelu, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, trzy przejścia dla zwierząt i jeden przejazd pod S19. Częścią tego kontraktu jest także dwupoziomowy węzeł Babica oraz pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem. Powstać mają także dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych: MOP I Lutoryż i MOP II Lutoryż. Przy tym drugim powstanie także lądowisko dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Zaplanowano także drugie lądowisko przy Centrum Zarządzania Tunelem.

Inwestycja powstaje w pagórkowatym terenie. Sam tunel ma być wykonany ok. 80 m pod powierzchnią terenu. Będzie budowany w trudnych warunkach fliszu karpackiego.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wykonawca przejmie plac budowy S19 Malewice – Chlebczyn

Drogi i autostrady

Ivia najtańsza na projekt nowej zakopianki z Krakowa do Myślenic

Drogi i autostrady

Mostostal Warszawa oraz Intercor z szansą na kontrakty przy S17

Drogi i autostrady

Podkarpackie. Blisko 87 km S19 w realizacji

Drogi i autostrady

Podkarpackie. Blisko 87 km S19 w realizacji

Elżbieta Pałys 07 stycznia 2024

Zobacz również:

Wykonawca przejmie plac budowy S19 Malewice – Chlebczyn

Drogi i autostrady

Ivia najtańsza na projekt nowej zakopianki z Krakowa do Myślenic

Drogi i autostrady

Mostostal Warszawa oraz Intercor z szansą na kontrakty przy S17

Drogi i autostrady

Podkarpackie. Blisko 87 km S19 w realizacji

Drogi i autostrady

Podkarpackie. Blisko 87 km S19 w realizacji

Elżbieta Pałys 07 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5