Partner serwisu
Drogi i autostrady

Minister Infrastruktury może się skupić na transporcie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
24-01-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Minister Infrastruktury może się skupić na transporcie
fot. Thoursie, sxc.hu
W kompetencjach niedawno utworzonego Ministerstwa Infrastruktury pozostają obecnie tylko sprawy związane z transportem i łącznością. Pozostały zakres spraw trafił do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.

23 stycznia wydane zostały rozporządzenia w sprawie utworzenia Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Dzień wcześniej weszły w życie rozporządzenia określające zakres kompetencji nowych resortów. 
To konsekwencja zmian dokonanych w ramach tzw. dużej rekonstrukcji rządu przeprowadzonej na początku stycznia.    

Pierwszy z resortów został utworzony w wyniku przekształcenia Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Na czele obecnego resortu infrastruktury stoi Andrzej Adamczyk, który został najpierw odwołany z poprzedniej funkcji (ministra infrastruktury i budownictwa), a następnie powołany na szefa nowo utworzonego resortu – Ministerstwa Infrastruktury.

Początkowo nowy resort zajmował się tymi sprawami, co do tej pory. Nie wiadomo było m.in. do kogo trafią sprawy związane z budownictwem. Teraz jest to jasne. Z opublikowanych właśnie rozporządzeń wynika, że sprawy dotyczące budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa przechodzą do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, którym kieruje Jerzy Kwieciński. W MIR znajdują się też sprawy dotyczące rozwoju regionalnego, w tym sprawy związane ze strategiami rozwoju kraju, polityką regionalną i funduszami europejskimi. 

Jeden z priorytetów rządu - Program Mieszkanie+ trafił pod bezpośredni nadzór Premiera. "Politykę mieszkaniową państwa koordynował będzie Prezes Rady Ministrów, który będzie także kontrolował jej realizację. Oznacza to, że Premier będzie sprawował bezpośredni nadzór nad realizacją programu Mieszkanie+" - poinformował na portalu społecznościowym minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. 

Koncentracja na infrastrukturze i łączności

W Ministerstwie Infrastruktury zostają jedynie łączność i transport. Oznacza to, że z ministra Andrzeja Adamczyka zostaje zdjęta odpowiedzialność nie tylko za ambitny program mieszkaniowy, ale i za wszystkie sprawy związane z budownictwem i planowaniem przestrzennym.  

Wyzwań raczej nie zabraknie – do zrealizowania jest wart 135 mld zł Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 Krajowy Program Kolejowy, gdzie do wydania jest ponad 60 miliardów złotych.

– Budownictwo to ogrom spraw. Przez wiele lat funkcjonowało jako odrębny resort – zwraca uwagę Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Jej zdaniem, na takim rozwiązaniu organizacyjnym sprawy infrastrukturalne, w tym drogownictwo, mogą tylko zyskać. – Przy dużych strukturach trudniej się przebić z problemami, w przypadku mniejszych jest to łatwiejsze – mówi Barbara Dzieciuchowicz. – Nie możemy narzekać na brak komunikacji z ministerstwem, ale mam nadzieję, że teraz ta komunikacja będzie jeszcze lepsza – dodaje szefowa branżowej organizacji.

Do rozstrzygnięcia nadzór nad spółkami

Wciąż nie wiadomo jak zostaną rozstrzygnięte sprawy związane z nadzorem nad spółkami, w których udział ma Skarb Państwa, w tym m.in. PKP SA, PKP PLK oraz PLL LOT. Na razie, po zlikwidowaniu poprzednio nadzorujących je resortów, zgodnie z ustawą, trafiły pod bezpośredni nadzór premiera. Ten może je ponownie przekazać ministrom.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Ile zapłacimy za bezpłatne przejazdy na A1?

Polityka i prawo

Ile zapłacimy za bezpłatne przejazdy na A1?

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Autostrada A1: Bezpłatne przejazdy od 4 września

Polityka i prawo

Autostrada A1: Bezpłatne przejazdy od 4 września

Mikołaj Kobryński 04 września 2023

Radom będzie stolicą nowego województwa mazowieckiego

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Ile zapłacimy za bezpłatne przejazdy na A1?

Polityka i prawo

Ile zapłacimy za bezpłatne przejazdy na A1?

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Autostrada A1: Bezpłatne przejazdy od 4 września

Polityka i prawo

Autostrada A1: Bezpłatne przejazdy od 4 września

Mikołaj Kobryński 04 września 2023

Radom będzie stolicą nowego województwa mazowieckiego

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5