– Docelowo, w planach rządu jest chęć, by cały ciąg drogi nr 7 był drogą ekspresową, z odcinkami podwarszawskimi włącznie. Powstaje jednak pytanie, które odcinki będą realizowane w pierwszej kolejności – deklaruje Rafał Nowak, dyrektor Departamentu Dróg i Autostrad w MIR.
S7 do Grójca w nowym programie budowy dróg?W latach 2014-2020 na inwestycje drogowe zostanie przeznaczona kwota 92,7 mld zł. Czy część tej kwoty zostanie przeznaczonych na realizację nowego programu budowy dróg zostanie przeznaczona na domknięcie ciągu drogi ekspresowej S7? Słowa dyrektora Nowaka cieszą i martwią – nie wynika z nich jasno, kiedy odcinki S7 z Warszawy do Grójca oraz ekspresowy wylot na Gdańsk przez Łomianki powstaną.
W ciągu kilkunastu dni
powinniśmy poznać projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020. Rafał Nowak wyjaśniał podczas Targów Infrastruktura 2014, że inwestycje w nim zawarte będą odzwierciedlały te inwestycje, które ujęto w załącznikach nr 5 i 6 do aktualnego programu oraz będą bazowały na Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku.
Jedną z pozycji DI jest budowa drogi S7 z Warszawy do Krakowa. Wśród wymienionych odcinków tej trasy znajduje się fragment z Warszawy do obwodnicy Grójca. Zgodnie z zapisami Dokumentu Implementacyjnego, przetarg na pierwsze roboty budowlane mógłby zostać ogłoszony w I kwartale 2015 roku, a roboty budowlane skończyłyby się cztery lata później.
Utracona szansa na budowęPonad rok temu były premier Donald Tusk i Sławomir były minister transportu Nowak poinformowali, że kosztem budowy drogi ekspresowej na południe i północ ze stolicy, powstanie dalszy odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2.
Ówczesne Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
wyjaśniało, że decyzja o budowie wylotów z Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S7 zostanie podjęta w 2017 roku, gdy będzie znany wstępny bilans realizacji nowego programu drogowego. W tłumaczeniach resort przypomniał, że ruch na drodze krajowej nr 79 w kierunku Piaseczna powinien zostać odciążony przez budowany odcinek drogi ekspresowej S8.
Budowa pełna korzyści
Kilka miesięcy później, w lutym 2014 roku, Zespół Doradców Gospodarczych TOR
zaprezentował dokument przedstawiający argumenty za zasadnością powstania drogi S7 na odcinku od Południowej Obwodnicy Warszawy do połączenia z drogą wojewódzką nr 721 w Lesznowoli.
Wynika z niego, że budowa przedłużenia drogi S7 do Lesznowoli pozwoliłaby zmniejszyć ruch na tej trasie o 1%, z 52 do 46 tys. pojazdów na dobę w 2017 roku i o 35% – do 33 tys. pojazdów w 2019 roku. Koszt budowy odcinka drogi ekspresowej od Warszawy do Lesznowoli oszacowano w opracowaniu na około 350 mln zł.
Działania na rzecz budowy wylotówkiZ umieszczenia trasy S7 do Grójca cieszy się inicjatywa „Tak dla S7”, podejmująca działania na rzecz przyspieszenia budowy tego odcinka drogi. – Po prawie trzech latach działania inicjatywy „Tak dla S7”, zebraniu blisko 7 tysięcy podpisów pod petycją w sprawie przyśpieszenia budowy odcinka S7 Warszawa-Grójec i wielu naszych działaniach zmierzających to tego, aby długo obiecana S7 powstała, mamy powód do radości – podsumowuje Anna Kruszewska z inicjatywy „Tak dla S7” na stronie internetowej poświęconej jej działaniom.
Już za kilkanaście dni wszyscy powinni poznać konkretne inwestycje wpisane do nowego programu budowy dróg. Jeżeli droga S7 na odcinku z Warszawy do Grójca znajdzie się wśród priorytetów, członkowie inicjatywy zapowiadają, że wciąż zamierzają monitorować sytuację związaną z tą inwestycją. – Działania zakończymy, gdy droga zostanie oddana do użytku – dodaje Anna Kruszewska.