Partner serwisu
Drogi i autostrady

Nowa koncepcja odblokuje obwodnicę Gorlic?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Autor:

ep.

Data publikacji:
13-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ri

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Nowa koncepcja odblokuje obwodnicę Gorlic?
Fot. Google Maps
Po latach prawniczych i administracyjnych zawirowań wraca temat jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w powiecie gorlickim. Mowa o budowie zachodniej obwodnicy Gorlic. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ogłosił przetarg na opracowanie wielowariantowej koncepcji trasy wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Prace planistyczne mają potrwać 24 miesiące. Ich celem jest wskazanie preferowanego wariantu przebiegu zachodniej obwodnicy Gorlic w ciągu drogi wojewódzkiej nr 977. Inwestor oczekuje wykonania koncepcji wielowariantowej, koncepcji programowej, przygotowanie dokumentów do uzyskania decyzji środowiskowej oraz złożenia wniosku o jej wydanie i pozyskanie tego dokumentu dla preferowanego wariantu.

Trzy warianty, większa różnorodność

Zgodnie z nowymi założeniami, koncepcja obwodnicy ma uwzględniać minimum trzy znacząco różniące się między sobą warianty trasy, w tym wariant preferowany, dwa alternatywne, wariant najkorzystniejszy dla środowiska.

To efekt wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2022 roku, który uchylił wcześniejszą decyzję środowiskową, uznając, że zaproponowane warianty zbyt mało różniły się od siebie na kluczowych odcinkach. W związku z tym postępowanie wróciło do punktu wyjścia i obecnie rusza od nowa – z szerszą analizą i obowiązkiem uzupełnienia raportu oddziaływania inwestycji na środowisko.

Planowana obwodnica ma mieć klasę techniczną G, z jezdnią o szerokości 7 metrów i poboczami o szerokości co najmniej 1,25 m. W zależności od lokalnych potrzeb pojawią się skrzyżowania typu rondo, zatoki autobusowe, chodniki i drogi rowerowe. Nawierzchnia ma być przygotowana na obciążenia do 115 kN/oś.

Przebieg nowej drogi ma częściowo wykorzystywać istniejące trasy, ale z ominięciem terenów gęsto zabudowanych. Analizie podlegać będą m.in. tereny Gminy Gorlice, Miasta Gorlice, Gminy Sękowa i Gminy Łużna.

Powrót do wcześniejszych koncepcji

Jako punkt wyjścia do prac projektowych posłużą warianty opracowane w poprzednich latach: W4, W5, W6 – z koncepcji programowej z 2016 roku, W2, W3 – ze Studium Wykonalności z 2012 roku, W1 – dotychczasowy wariant preferowany, dla którego w 2018 roku uzyskano decyzję środowiskową (ostatecznie uchyloną przez sąd).

Nowi projektanci będą musieli zaproponować również autorskie rozwiązania.

Oczekiwana inwestycja

Budowa zachodniej obwodnicy Gorlic ma kluczowe znaczenie dla wyprowadzenia ruchu ciężkiego z centrum miasta, poprawy płynności i bezpieczeństwa ruchu na DW 977 i sąsiednich trasach, a także lepszej dostępności komunikacyjnej regionu.

Przypomnijmy, w 2018 roku została wydana decyzja środowiskowa dla budowy obwodnicy Gorlic według wariantu W1. Na tę decyzję złożono odwołania. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Nowym Sączu utrzymało dokument w mocy, ale wpłynęła skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który następnie uchylił decyzję SKO oraz wydaną wcześniej decyzję środowiskową. Na wyrok WSA złożono skargi kasacyjne, jednak w październiku 2022 r. NSA je oddalił.

Postępowanie wróciło do organu I instancji – Burmistrza Miasta Gorlice, który wezwał do uzupełnienia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Jak przypomniano w dokumentacji przetargowej, uzupełnienia wymaga analiza wariantowa przebiegu obwodnicy, tak aby zadośćuczynić zapisom wyroku WSA w Krakowie oraz wymogom określonym w ustawie. W 2023 roku postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej zostało zawieszone do czasu złożenia uzupełnionego raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.



Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wąska droga na Mazurach przejdzie gruntowną przebudowę

Drogi i autostrady

Wąska droga na Mazurach przejdzie gruntowną przebudowę

ep. 13 sierpnia 2025

Zaktualizują koncepcję dla obwodnicy Myślenic

Drogi i autostrady

Porr najkorzystniejszy na budowę mostu przez Odrę

Drogi i autostrady

Ruszy rozbudowa drogi w powiecie wągrowieckim

Drogi i autostrady

Ruszy rozbudowa drogi w powiecie wągrowieckim

inf. pras./red. 18 lipca 2025

Zobacz również:

Wąska droga na Mazurach przejdzie gruntowną przebudowę

Drogi i autostrady

Wąska droga na Mazurach przejdzie gruntowną przebudowę

ep. 13 sierpnia 2025

Zaktualizują koncepcję dla obwodnicy Myślenic

Drogi i autostrady

Porr najkorzystniejszy na budowę mostu przez Odrę

Drogi i autostrady

Ruszy rozbudowa drogi w powiecie wągrowieckim

Drogi i autostrady

Ruszy rozbudowa drogi w powiecie wągrowieckim

inf. pras./red. 18 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij