Partner serwisu
Drogi i autostrady

PFR: Wkrótce zaczniemy prefinansować inwestycje transportowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
25-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
PFR: Wkrótce zaczniemy prefinansować inwestycje transportowe
fot. Pixabay
Rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury w sprawie prefinansowania inwestycji transportowych są na ostatniej prostej. Wkrótce ma nastąpić podpisanie umowy – ujawnił podczas podpisania umowy ramowej na 200 EZT dla Polregio prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys. Wobec wciąż niepewnej przyszłości środków z Krajowego Planu Odbudowy może to przynieść ulgę firmom budowlanym, producentom taboru oraz urządzeń.

– Z większością ministerstw zawarliśmy już umowy w sprawie prefinansowania. Z Ministerstwem Infrastruktury jeszcze pracujemy nad sfinalizowaniem jej zapisów, bo program tego resortu jest jednym z największych. Niebawem jednak podpiszemy umowę – stwierdził szef PFR. Jak zaznaczył, od tej chwili będzie można już korzystać z zastępczego finansowania inwestycji.

Szef Funduszu podkreślił, że jego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa finansowego programów inwestycyjnych, niezależnie od realizacji uzgodnionych przez rząd „kamieni milowych”, których wypełnienie ma być warunkiem odblokowania środków z unijnego Funduszu Odbudowy. – Jako PFR jesteśmy też operatorem KPO. Gwarantujemy, że MI, CUPT i Polregio będą miały środki na realizację potrzebnych inwestycji – zapewnił.

Choć z pieniędzy z Funduszu Odbudowy od wielu miesięcy korzystają inne państwa Unii Europejskiej, przeznaczona dla Polski pula środków została zablokowana. Powodem jest nieprzestrzeganie zasad praworządności przez polski rząd (m. in. upolitycznienie wymiaru sprawiedliwości). Choć przedstawiciele PiS już kilkakrotnie ogłaszali przełom w rozmowach z Komisją Europejską i rychłe odblokowanie funduszy, jak dotąd wciąż do tego nie doszło. Nie wiadomo też, czy problem rozwiąże przyjęta ostatnio przez Sejm, kolejna już nowelizacja ustawy o Sądzie Najwyższym.

Efektem jest brak pieniędzy na inwestycje, zmniejszenie liczby ogłaszanych przetargów (zarówno centralnych, jak i lokalnych) i coraz trudniejsza sytuacja firm budowlanych, producentów taboru oraz samorządów. Prefinansowanie mogłoby rozwiązać problem przynajmniej czasowo, pozwalając inwestorom na ogłoszenie większej liczby postępowań. Wykonawców uchroniłoby to przed groźbą utraty płynności finansowej i masowych zwolnień (które oznaczałyby też utratę budowanych latami, kluczowych kompetencji) lub upadłości.

Przypomnijmy: łączna wartość unijnego Funduszu Odbudowy to 723,8 mld euro, z czego Polska ma szansę na uzyskanie ok. 58 mld. 23,9 mld euro może być do dyspozycji naszego kraju jako dotacje, a kolejnych 34,2 mld – w formie pożyczek.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MI: Część towarów przyjeżdżających koleją zawracana na Białoruś

Intermodal i logistyka

MI: Część towarów przyjeżdżających koleją zawracana na Białoruś

Kasper Fiszer 07 sierpnia 2025

Obwodnica Wolbromia ze wsparciem rządu? MI odpowiada

Drogi i autostrady

Niemcy przegrali w sądzie ws. terminala w Świnoujściu

Intermodal i logistyka

MI: Rozbudowa A4 konieczna bez zbędnej zwłoki

Drogi i autostrady

MI: Rozbudowa A4 konieczna bez zbędnej zwłoki

Damian Kelman 03 sierpnia 2025

Piotr Matczuk został prezesem zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju

Biznes i przemysł

PFR: Mamy program dla morskiej energetyki wiatrowej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

MI: Część towarów przyjeżdżających koleją zawracana na Białoruś

Intermodal i logistyka

MI: Część towarów przyjeżdżających koleją zawracana na Białoruś

Kasper Fiszer 07 sierpnia 2025

Obwodnica Wolbromia ze wsparciem rządu? MI odpowiada

Drogi i autostrady

Niemcy przegrali w sądzie ws. terminala w Świnoujściu

Intermodal i logistyka

MI: Rozbudowa A4 konieczna bez zbędnej zwłoki

Drogi i autostrady

MI: Rozbudowa A4 konieczna bez zbędnej zwłoki

Damian Kelman 03 sierpnia 2025

Piotr Matczuk został prezesem zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju

Biznes i przemysł

PFR: Mamy program dla morskiej energetyki wiatrowej

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij