Podlaski ZDW nie utrzymuje żadnych przepraw promowych i nie narzeka na braki w sieci mostowej na sieci swoich dróg. Wskazuje jednak na problemy dotyczące stanu technicznego obiektów wybudowanych w okresie PRL. Najczęściej zamiast je remontować, stawia w ich miejscu zupełnie nowe mosty.
Na naszych łamach regularnie opisujemy problem braku wystarczającej liczby mostów w poszczególnych regionach. Dotychczas pisaliśmy o drogach, którymi nie da się przejechać na drugą stronę rzeki, i o przeprawach promowych spinających brzegi tam, gdzie nie ma mostów, w województwach
pomorskim,
kujawsko-pomorskim,
mazowieckim,
lubelskim,
świętokrzyskim,
małopolskim,
podkarpackim,
łódzkim,
dolnośląskim i
lubuskim. Dziś przyjrzymy się sytuacji w województwie podlaskim.
Mostów nie brakuje, ale często lepiej jest wybudować nowe niż remontować stare
– Problem nieciągłości dróg i przepraw promowych w ciągu dróg o znaczeniu regionalnym nie występuje – powiedział nam dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku Józef Władysław Sulima. – Jednocześnie zarząd dróg informuje, że liczba istniejących mostów na sieci dróg wojewódzkich jest adekwatna do liczby kolidujących z nią rzek, kanałów czy innych cieków wodnych – usłyszeliśmy od naszego rozmówcy. Nie oznacza to jednak braku potrzeb inwestycyjnych.
– Oczywiście są obiekty mostowe z czasów PRL, które wymagają gruntownych remontów – podkreśla dyrektor PZDW. Jako przyczynę ich złego stanu technicznego wskazuje on niską jakość stosowanych wówczas materiałów, podkreśla także występujące błędy technologiczne. – Jednak zwykle zabieg ten zastępowany jest budową nowego obiektu w tej samej lub lekko przesuniętej lokalizacji – dodaje.
Przepusty są tańsze w utrzymaniu niż niewielkie mosty
Józef Władysław Sulima mówi także, że obecna strategia rozwoju dróg wojewódzkich zakłada też zastępowanie mniejszych mostów przepustami. – Są one tańsze w utrzymaniu – podkreśla. Nie należy spodziewać się natomiast budowy nowych mostów. – W obecnych uwarunkowaniach sytuacyjno-wysokościowych nie ma planów tworzenia dodatkowych powiązań dróg wojewódzkich z wykorzystaniem przepraw mostowych – stwierdza bowiem dyrektor PZDW.
Jednym z ostatnich przedsięwzięć związanych z przebudową obiektów mostowych PZDW są prace na drodze wojewódzkiej nr 678 na odcinku Roszki Wodźki – Wysokie Mazowieckie. W sierpniu instytucja ogłosiła postępowania przetargowe związane z tym przedsięwzięciem, dotyczą one jednak obsługi laboratoryjnej budowy.