Z uwagi na zły stan techniczny, zagrażający życiu i zdrowiu ludzi, a także zagrożenie katastrofą budowlaną zamknięty został wiadukt nad nieczynną linią kolejową w Dzierzgoniu. Mowa o obiekcie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 515 na trasie Malbork – Dzierzgoń – Susz. O zamknięciu wiaduktu w trybie awaryjnym poinformował zarządca drogi – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
Zamknięcie dotyczy ruchu samochodowego, przy jednoczesnym dopuszczeniu ruchu pieszego i rowerowego.
Jak poinformowała ZDW, z uwagi na stale pogarszający się stan techniczny obiektu, jeszcze w listopadzie 2018 roku inwestor zawarł umowę o opracowanie dokumentacji dla rozbiórki i budowy nowego wiaduktu w ciągu DW-515. Po długotrwałym procesie projektowania, na który wpływ miało przede wszystkim ujęcie obiektu w Gminnej Ewidencji Zabytków (rok budowy obiektu ok. 1900) oraz lokalizacja obiektu na terenie kolejowym, skompletowanie dokumentacji udało się dopiero w sierpniu 2021 roku.
Wyświetl większą mapę
W grudniu 2021 roku został złożony do Wojewody Pomorskiego wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej. – Niestety, pomimo opracowania konserwatorskiego oraz złożonych wyjaśnień, w październiku 2022 roku wniosek został odrzucony, w szczególności z uwagi na negatywną opinię Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – podaje w komunikacie samorząd województwa pomorskiego.
Inwestor zapewnia, że równocześnie, z uwagi na postępującą degradację obiektu, na bieżąco kontrolował jego stan techniczny poprzez zlecenie przeglądu szczegółowego w 2020 roku (poza planem przeglądów okresowych) oraz zlecenie rozszerzonych przeglądów kwartalnych od czerwca 2021 roku do listopada 2022 roku. Dodatkowo, po zakończeniu postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID, w listopadzie 2022 roku zlecona została szczegółowa ekspertyza stanu technicznego obiektu. Podczas prac nad ekspertyzą okazało się niezbędne zamknięcie obiektu w trybie awaryjnym dla ruchu samochodowego, z uwagi na rozległe uszkodzenia ustroju nośnego, które realnie wpływają na zmniejszenie nośności obiektu i wskazują na wysokie ryzyko wystąpienia awarii wiaduktu.
ZDW poinformował, że w porozumieniu z gminą Dzierzgoń objazdy między Dzierzgoniem i Starym Dzierzgoniem wyznaczono:
- dla samochodów osobowych drogą lokalną przez Prakwice i Lubochowo, następnie DW-526 na Przezmark i DW-519
- dla samochodów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 10 ton drogą lokalną przez Balewo i Mikołajki Pomorskie, następnie DW-522 do Prabut, DW-521 do Bronowa i dalej DW-515.
Zdaniem drogowców kierowcy aut osobowych mogą też korzystać z mniejszych dróg lokalnych, jednak są to w znacznej mierze drogi gruntowe, ich przejezdność zależy więc od warunków pogodowych.
W środowe popołudnie inwestor poinformował też, że ze względu na brak porozumienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków DW planuje pilną inwestycję w postaci budowy nowego wiaduktu w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej konstrukcji.